lördag 24 september 2011

Långsam läsning

Jag bunkrar upp- nu har jag fått tag på "Kattmassakern" (jag har den engelska versionen)- av Robert Darnton. Darnton är expert på fransk kulturhistoria- (främst då 1700-talets.)

Den här boken innehåller sex essayer- den mest kända är den som handlar om ett antal lärlingar i ett tryckeri. De håller ett antal "mock trials" (skenrättegångar) och hänger sedan alla katter de lyckas fånga (det blev ett tjugotal och den första katten som mördades var arbetsgivarens älsklingskatt). Vad var det egentliga syftet och vad handlar de här katträttegångarna om? Det ska jag läsa om.

"Kattmassakern" finns i svensk översättning (1987-Ordfronts förlag).

3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Hu, så hemskt. Och sorgligt nog är ämnet aktuellt i allra högsta grad.

Hannele sa...

inget tilltalade titel....

Ingrid sa...

Mrs C och Hannele: Det är en otäck titel- och jag får nog stålsätta mig en hel del under läsningens gång.