torsdag 29 september 2011

Dödsscener i litteraturen



Det är inte min idé- den kommer från den brittiska tidningen "The Guardian's" bloggsida.



Jag tänker rent instinktivt först på Kristinas sorgliga död i Utvandrarserien av Vilhelm Moberg- och så Niels Lyhnes död i JP Jacobsens roman med samma namn. Niels Lyhne som skulle dö stående. Jag ska leta upp boken i morgon- och under kvällen ska jag fundera lite mera på ämnet. Har ni andra bloggare några favoriter? (om man nu kan använda ordet "favorit" i ett sådant dystert sammanhang).


2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Anna Kareninas hopp framför tåget kanske, för vem har sagt att en dödsscen måste ske i sin säng.

Mest aktuellt just nu i min läsning är Moderspassion av Majgull Axelsson. Här ligger farmor och sondotter jämte varandra i varsin sjukhussäng när farmodern dör. De två har aldrig träffat varandrat i levande livet, men i döden gör de nästan sällskap.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Anna Karenina hade jag glömt- den dödsscenen är mycket stark. Tack för tipset om "Moderspassion"- den boken vill jag verkligen läsa- intressant med förhållandet farmor och sondotter i dödens närhet.