fredag 30 september 2011

En av höstens sista blommor







En sammetsaktig, lila gladiolus. Den blommade sent (tack för det!) och jag plockade in den. Ett naturens underverk med alla de vackra skiftningarna i så många violetta toner. Trädgården börjar ingå i vintervilan nu- det enda som trotsar årstiden är några ringblommor och en cerisefärgad aster. Dahliorna ser tufsiga ut och solrosorna gläder numera bara småfåglarna. Höstplantering av lökar hör dock till de mera lustbetonade sysslorna just nu. Det är alltid lika roligt att trycka ner dessa lökar (och så glömmer jag bort dem)- till våren växer spänningen för jag vet aldrig vad och var jag har planterat... :-)





3 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Gladiolus är en av mina favoritblommor. Jättefina bilder. Härligt när man ta in lite av hösten.

Mrs Calloway sa...

Så otroligt vackert!
Jag har flera rosor som vägra lägga av. Att säga att Royal Bassino "blommar kontinuerligt" (det stod så på lappen) är en underdrift. Liten och seg står den där med blommor och ständigt nya knoppar.

Ingrid sa...

Bokstödet: Gladiolus är så praktfulla! Jag tyckte att färgskiftningarna i just den här blomman var så ovanliga.

Mrs C: Det verkar som om rosorna blommar extra mycket i år. Jag har en Queen Elizabeth som inte vill ge sig heller- Royal Bassino får jag nog ta och kika på. Den verkar vara tacksam!