måndag 12 mars 2012

Två afrikanska författare

Ngũgĩ wa Thiong'o kommer från Kenya och hans namn har nämnts flera gånger i Nobelprissammanhang. Jag läste hans "Floden mellan bergen" (svensk översättning 1971) för något år sedan (när bokmässan hade litteratur från Afrika i fokus). Det finns glädjande nog ett flertal översättningar av wa Thiong'os böcker och kan man tänka sig att läsa på engelska står dörren öppen.

Jag citerar slutorden från "Floden mellan bergen" (jag läste på engelska)

" The land was now silent. The two ridges lay side by side, hidden in the darkness. And Honia river went on flowing between them, down through the valley of life, its beat rising above the dark stillness, reaching into the heart of the people of Makuyu and Kameno."



I min hand just nu har jag en bok ("Paradise") av Abdulrazak Gurnah och han kommer från Zanzibar (som ligger utanför Tanzania). "Paradise" blev nominerad till Bookerpriset år 1994 och jag blev extra intresserad av den här romanen eftersom handlingen är satt till 1900-talets början. Här får vi möta 12-årige Yusuf som alldeles för snabbt tvingas bli vuxen.


Ännu har det inte kommit några svenska översättningar av Gurnahs böcker men Helena Hansson arbetar just nu med "Paradise". Det är mycket glädjande för då kanske det blir mera av/om den här författaren så småningom.


Här är några engelska titlar att välja bland:


Memory of Departure 1987
Pilgrim's Way 1988
Dottie 1990
Paradise 1994
Admiring Silence 1996
By the Sea 2001
Desertion 2005






4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det är lika lärorikt som intressant att läsa skönlitteratur från andra kulturer. det skapar nyfikenhet och empati också

Ingrid sa...

Mrs C: Jag håller fullständigt med. Det viktiga är att läsa och lära och försöka om inte förstå så i all fall försöka förstå.

violen sa...

Jag har läst Floden mellan bergen och tyckte den var mycket bra. 2010 läste jag många afrikanska författare och det gav mig enormt mycket.
Hm, jag skulle ha läst en nu snart också, saknar den afrikanska litteraturen!

Ingrid sa...

Violen: Det är en mycket bra bok. Jag saknar också den afrikanska litteraturen och ska försöka ägna mera tid åt den.