onsdag 28 mars 2012

Puh!

Jag känner mig som gesällen på tavlan som är målad av Kilian Zoll (1818-1860)- en Malmökonstnär (ja, jag vet-han var född i Hyllie men det räknar jag som Malmö).




Malmö har jag alltså tillbringat en stor del av dagen i- och varje gång jag återvänder till min födelsestad ser den annorlunda ut. I vart fall de centrala delarna. Jag går där och minns och tänker tillbaka på gångna tider- mitt 50- och 60-tal. Hur mina farföräldrar kan ha känt det när de flyttade dit från lilla Kristinehamn i Värmland år 1909. Det finns ett fåtal platser som har hängt med i "alla tider"- till exempel gamla café Hollandia (må vara att det är ett lite annorlunda stuk på stället numera men det finns trots allt på samma plats).




"Triangelen" är massakrerad till oigenkännlighet. Borta är allt grönt, borta är också sedan länge spåren där treans spårvagn plingade sig fram ("Ringlinjen") - ingen kiosk, inget "strykjärnshus" och inte ens Månsssons sport har överlevt. Min gamla skola är riven och nu finns ett stor hotellkomplex där i stället. Nya butiker ser dagens ljus- och försvinner lika fort. (som det verkar).


Johanneskyrkans interiör (lånat foto). Jag kan känna träsmaken från bänkarna än i dag.



Runt Johanneskyrkan (som jag aldrig mera sätter min fot i efter att ha tvingats in dit under otaliga skolår (morgonbön) har man grävt för "tunnelbana" och jag känner inte igen mig längre. Hjärnan arbetar på högvarv för att återframkalla bilderna av en svunnen tid. Nu är jag trött- och fötterna värker. Tanten börjar väl bli gammal.....


Det har kommit ut en hel del Malmöskildringar under året. Bo Gentilis "Lång väg att gå" tyckte jag mycket om. Vi har dessutom gått på samma skola dock: han känner inte mig och jag känner inte honom- men boken kan jag rekommendera.

Väninnan (också gammal Malmöbo) läste Per Svenssons "Malmö : världens svenskaste stad : en oauktoriserad biografi" och blev mycket förtjust. Jag hoppas att boken köps in av biblioteket (annars får jag väl själv lägga in en önskan....)

En bok fylld av gamla foton är:

Minnen från Malmö - en liten stad på 60-talet (Inbunden) (text av Bertil Aunér).

Inga kommentarer: