fredag 16 mars 2012

Sällsamma berättelser från Reval

Vy över Tallinn (som förr hette Reval).



Werner Bergengruen var en tysk författare med rötter i både Sverige och i det gamla Baltikum. Han föddes i Riga och bodde sedan under många år i Berlin. Under det andra världskriget tvingades han gå i inre exil och han slutade sina dagar i Schweiz år 1964. Några av hans böcker finns översatta till svenska dock inte just den som jag tänker läsa "Der Tod von Reval".


"Der Tod von Reval" är en novellsamling och den ska innehålla underliga och ibland makabra berättelser från en svunnen tid.


"Min käre vän, sätt dig här bredvid mig. Flaskan står på bordet, det är höst, det skymmer och där ute kraxar kråkorna, därute viner vinden. ... / Jag ska berätta ett par historier för dig- historier från en gammal stad högt där uppe i norr, högt däruppe i öster, en stad vid havet. Men det är inte historier om staden i sig- det är historier om dess döda." (min egen översättning).


Så börjar boken som innehåller åtta noveller. Den första har titeln "Bericht vom Lebens- und Todeslauf eines merkwürdigen Mannes.


2 kommentarer:

Nuesa Literària sa...

Tack för rekommendation!
Se om det förekommer i katalanska

Ingrid sa...

Jeremias: Jag hoppas att du kan hitta en översättning!