söndag 11 mars 2012

Biblioteksdebatt i Louisiana


Visserligen fiktiv men jag misstänker att det finns ett verklighetsunderlag någon stans. Tim Gautreaux tar ut svängarna i novellen "People on the Empty Road" (och jag skrattade så jag grät).


Scenen: en man sitter i sin bil och lyssnar på ett radioprogram (av den sort där lyssnarna ringer in och talar om vad de tycker). Frågan gäller en extra skatt för att finansiera ombyggnaden av biblioteket (skatten skulle uppgå till hela 25 cents i månaden...)


Röst nr 1.

"Seems like we're paying people to sit around and read when they ought to be out doing something else. If everybody would quit hanging around the library and get out on the highway picking up trash paper instead, we'd have a clean community, now wouldn't we?"


Röst nr 2.

"What the hail we need to spend money on a damned library for? Let them what wants to read go down to Walgreen's and buy they own magazines. The old library we got's plenty enough for such as needs it."


Röst nummer tre tillhör en präst och han tycker så klart att det räcker med en enda bok i biblioteket- och så kommer så nästa tyckare (nr 4) som säger att han gärna betalar under förutsättning att man gör sig av med den fula bibliotekarien " I mean, if they want to renovate, let's really renovate and get rid of the old warthog at the front desk."


Den här novellen handlar för övrigt inte om bibliotek utan om en ung man som saknar tålamod. Radioprataren kommer att bli en inspiration- och en besvikelse.......

4 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Hej Ingrid! Den novellen låter som någonting för mig. Finns den i en samling eller "löst"?

mimmimarie sa...

Skulle tro att dessa röster är alltför vanliga tyvärr.

Mrs Calloway sa...

jag instämmer med mimmimarie.
men man blir nyfiken på utgången. och novellsamlingen har jag redan anmält intresse för. jag har den på den kilometerlånga önskelistan...

Ingrid sa...

Petra: Den finns i novellsamlingen "Waiting for the Evening News" och jag rekommenderar verkligen den här boken. Läs gärna Annie Proulx recension också (som jag länkat till i mitt inlägg ovan).

Mimmimarie: Jo, de känns igen- och Gautreaux har verkligen slagit huvudet på spiken.

Mrs C: Jag kan, som sagt verkligen rekommendera den här novellsamlingen. Den förgyllde min söndag.