tisdag 6 mars 2012

Jag tar sats en gång till

Rainer Moritz har ställt samman ett överlevnadsbibliotek på olika teman. Det är en verkligt trevlig bok som jag ska läsa extra noggrant. På temat "Den som drömmer om att åldras med värdighet" rekommenderar han läsning av Theodor Fontanes roman "Der Stechlin". "Der Stechlin" räknas som det andra i raden av litterära mästerverk som denne tyska författare producerade (efter Effi Briest, som för övrigt är den enda av hans romaner som blivit översatt till svenska. )

"Der Stechlin" är en sjö i grevskapet Ruppin- Bodil Zalesky skriver mera om "Der Stechlin" HÄR.

Rainer Moritz sammanfattar boken så här: "Der Stechlin" är en roman om historia och historiefilosofi." Boken kom ut 1899 men hade publicerats dessförinnan i tidskriften "Über Land und Meer".

Jag har lagt Fontanes roman överst i min läshög- jag vill mycket gärna läsa....

Rainer Moritz bok heter : Die Überlebensbibliothek - utgiven på Piper förlag 2007.

3 kommentarer:

Bodil Z sa...

"Der Stechlin" hade jag gärna velat ha här i Zagreb. Jag har faktiskt inte ens "Effi Briest", fast den kan jag å andra sidan nästan utantill. Jag har bara "Irrungen, Wirrungen" för att jag så småningom vill få till en översättning av den. "Frau Jenny Treibel" kan jag också rekommendera och "Unwiederbringlich" och många fler som jag inte ska räkna upp nu mer än möjligen "Schach von Wuthenow"...

Mrs Calloway sa...

Undrar vad jag skulle vilja ha i mitt överlevnadsbibliotek? Det tål att tänka på.

Ingrid sa...

Bodil: "Irrungen, Wirrungen" och "Unwiderbringlich" hittade jag i engelska översättningar och har läst och verkligen blivit inspirerad till mera Fontane av- "Frau Jenny Triebel" har jag i hyllan- på originalspråk och jag tänker att lyckas jag läsa "Der Stechlin" på tyska så ska det nog gå bra med Jenny Triebel också. Schach von Wuthenow skriver jag upp. Jag ser fram emot din översättningen av Irrungen,Wirrungen!

Mrs C: Jag har bara läst ett tiotal sidor än så länge men det verkar mycket lovande. Det kommer att ta sin tid för jag vill inte missa ett enda ord.