lördag 31 mars 2012

De här två fick också följa med mig hem




"Mitt" lokala bibliotek är inte så välsorterat just nu men nyförvärven kommer in och ställs på hyllor och i snurror undan för undan- några månader till får vi stå ut, vi som väntar på ett fullsorterat "bokupplag". Det är bara att se glad ut och låna det som finns att få tag på.


Björn Ramel är läkare och han skriver ofta i Sydsvenskan. Jag brukar läsa hans inlägg och minns att han skrev om bland annat TBC för något år sedan. Det är en sjukdom som börjar komma igen- medicinerna är gamla och bakterierna börjar bli resistenta. Jag hann läsa att i det värsta tänkbara scenariot är vi snart tillbaka till den hemska dödliga farsot som skördade så många liv (bland annat mina morföräldrars) under första delen av förra århundradet. Den här boken känns som ett viktigt inlägg i debatten om antibiotikan och framför allt missbruket av den. Obehaglig och skrämmande läsning- men mycket nödvändig.


Verkligheten är ofta mera intressant än dikten och Ferdinand von Schirach skriver om brott/rättsfall i sin bok (som är en av flera på samma tema). En kort och rappt skriven bok, föreställer jag mig. Däremot tror jag inte att jag kommer att hamna i ett lyckorus av läsningen (som en av recensenterna tydligen gjorde).


Inga kommentarer: