måndag 26 mars 2012

The Irish Troubles

I skuggan av det som i historien har kallats för "The Troubles" - när Irland sargades av ett inbördeskrig och hela landet kryllade av de brittiska trupper som benämndes "Black and Tans" -utspelar sig handlingen i den här romanen av Elizabeth Bowen. Boken landade i brevlådan idag och jag har inte hunnit läsa ännu men Bowen vet vad hon skriver om- hon växte upp i County Cork.

Från County Cork var också Margaret som jag lärde känna i Dublin under 70-talet. Margaret var född i början av 1900-talet och hon berättade ofta om sin barndom i Bantry. En av hennes berättelser har etsat sig fast i hjärnan på mig. Margaret var på väg hem från skolan när en lastbil med flaket fyllt av just "Black and Tans" passerade henne på landsvägen. Hon erbjöds en plats på flaket som hon genast tackade nej till- (hennes hem hade nyligen blivit härjat och hemsökt av just den här typen av soldater ). Hon tänkte inte vidare på detta utan fortsatte sin vandring- några kilometer längre fram såg hon en brinnande bil och när hon kom närmare upptäckte hon att detta var just den lastbil som passerat henne tidigare- nu var männen ombord döda. IRA hade gjort upp med dem och när Margaret väl kom innanför hemmets dörr sjönk hon ihop i en hög. Hon hade kunnat vara en av de rykande döda kropparna.

Detta hämtar jag från Wikipedia:
" While Bowen’s own beloved family home, Bowen’s Court, remained untouched throughout “The Troubled Times” this preface explores the ramifications for witnesses of “Ambushes, arrests, captures and burning, reprisals and counter-reprisals”as “The British patrolled and hunted; the Irish planned, lay in wait, and struck.” “I was the child of the house from which Danielstown derives” Bowen concludes, “nevertheless, so often in my mind’s eye did I see it [Bowen’s Court] burning that the terrible last event in The Last September is more real than anything I have lived through.”

Elizabeth Bowen är en författarinna som jag känner att jag har läst alldeles för lite av. Hennen bok "The House in Paris" blev jag mycket förtjust i och jag är mycket nyfiken på "The Last September" (som kom ut ffg 1929).

Inga kommentarer: