onsdag 6 april 2011

Bokhyllan vid Donau


Vidare med Claudio Magris i Ungern/Pannonien. Bokhyllan han berättar om tillhörde Georg Lukács. (Lukács var en av de få av Imre Nagys män som överlevde upproret 1956). Lukács var mycket produktiv som författare och hans bokhylla var också enorm. Hans sista arbete var redigeringen och revideringen av "Om det samhälleliga varats ontologi". Det finns mycket översatt av Lukács- (även till svenska) och några av böckerna går också att köpa "på vanligt vis".

"Det finns ingen oskyldig världsåskådning". Det är utgångspunkten för Lukács' uppgörelse med den tyska irrationalismen. Tänkare som Nietzsche, Dilthey, Simmel, Heidegger, Jaspers, Weber, Mannheim med flera bidrog alla enligt Lukács till att bereda vägen för den tyska irrationalismens högsta stadium, Hitler och den tyska nazismen." (taget från AdLibris sida om boken)
Även ovanstående bok går att få tag på via vanlig bokhandel. Magris tycker att Lukàcs ungdomsböcker är de som är hans mästerverk och har "mer att säga oss än den ortodoxa och slipade "Realismens seger" eller andra torra didaktiska böcker som tydligt visar hans kompromisser med stalinismen."

-

Tre kvinnor levde han med (i tur och ordning) först Irma Seidler sedan blev det ett kort och misslyckat äktenskap med den revolutionära anarkisten Jelena Grabenko- slutligen gifte sig Lukács med den kvinna som kom att bli hans livs kärlek (paret levde tillsammans fram till hennes död år 1963)- Gertrud Bortstrieber- hon beskrivs som tystlåten och principfast.


"Hos mig är allting en fortsättning på någonting. Jag tror inte att det finns några osammanhängande element i min utveckling", säger Lukács. I filosofen Wittgensteins "Tractatus" hittar Magris en understrykning gjord av Georg Lukács "de djupaste filosofiska frågorna är egentligen meningslösa och de kan inte ge något svar, endast insikt om deras meningslöshet."

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Lukács, låter bekant, kanske har jag någon bok..

Ingrid sa...

Hannele: Jag får samma känsla- namnet är bekant- jag tror inte att jag har läst något av honom men definitivt finns något i hyllorna. Jag får nog ta och leta...

Petter Eremiten sa...

Lukács är väl i första hand känd som marxistisk teoretiker, inte skönlitterär författare såvitt jag vet.

M V H

Petter Eremiten

Ingrid sa...

Petter: Jag förstår det så också- vad han har skrivit är väl mestadels essäer? Jag förstår också att det inte är texter man hastar igenom.....

Petter (inte eremit) sa...

Lukàcs säjs vara förebilden för Leo Naphta i "Bergtagen" av Thomas Mann.
Jag har och har läst Brechtboken.
Förutom uttrycket realismens seger så är Lukacs mest känd för att vara emot Franz Kafka.
Den unge Lukacs är rätt svårläst. Jag kände en viss stolthet en gång i tiden när jag hade tragglat mej genom hans "Historia och klassmedvetande".

Ingrid sa...

Petter: Tack ska du ha för all denna information. Bergtagen har jag länge tänkt att läsa om förresten- och nu ska jag ha Lukacs i åtanke när jag läser. Är Brecht-boken svårläst också? Jag funderar på att läsa något av Lukacs.

Petter Malmberg sa...

Som jag minns det är Lukacs/Brecht-volymen lite mer lättillgänglig. Men jag var intresserad av frågorna när jag läste boken. Och Brecht-delen är nog mer läsvänlig.
De diskuterar en del numera närmast bortglömda tyska författare.
Vilket kan vara ett hinder. Men också intressanmt om man är road av sånt.

Ingrid sa...

Petter: tack igen- jag ska nog beställa "Brecht-boken"- även om jag emotser en hel del "tuggmotstånd"- men glömda tyska författare - det lockar mig otroligt!!