söndag 31 december 2017

2018


Jag inleder det nya läsåret med Johannes V. Jensens "Himmerlandshistorier". Det är omläsning men stora författare tål att läsas många gånger. Himmerland har en alldeles speciell plats i mitt hjärta dessutom.

Efter att ha rensat ut en del ballast från mina hyllor finns det nu lite extra plats för nya (läs gamla) böcker. Äldre och (gärna) bortglömd litteratur kommer alltid att ha företräde hos mig. På biblioteket hittade jag en intressant bok om  Bayeuxtapeten och slaget vid Hastings 1066 ( av Mogens Rud). Den drygt 70 meter långa bonaden skildras som ett mycket spännande bildreportage och som extra bonus får man citat ur både engelska och franska krönikor. År 1066 var sannerligen ett omvälvande år, ett år som gav eko i historien.

Om det kommande året har jag inte så många tankar - det blir nog ganska likt det som nu passerar ut i kulisserna. Jag är tacksam över att vara så gammal som jag är, vilket så klart låter pessimistiskt men mina eventuellt rosafärgade glasögon har antagit en bra mycket mörkare kulör med åren.

Mitt nyår blir danskt. Inga nyårklockor här utan hellre då Grundtvig och "Vaer velkommen".

Vær velkommen, Herrens år,
og velkommen herhid!
Herrens år med vor Guds velbehag
nu bringer os glæde hver Herrens dag.
Velkommen, nytår, og velkommen her.

Därmed önskar jag - trots pessimistiska tankar- ett Gott Nytt År.