torsdag 19 januari 2012

Sönderrivna spetsar



Emilia Pardo Bazan (1851-1921) tog plats som en av flera bortglömda författare i min julkalender förra året. Bara en enda av hennes böcker finns översatt till svenska (jag har inte hittat flera i alla fall) men det ser bättre ut om man vill läsa på engelska.


Jag blev väldigt nyfiken på Bazán och inhandlade en liten novellsamling. Sexton små mästerverk fyller de cirka 150 sidorna (novellerna är korta). Under sin livstid hann Bazán med att skriva nära 600 noveller och det måste ha varit mycket svårt att göra ett urval.


I "Torn Lace" blandas stilar och ämnen- det slår mig att det mesta känns mycket modernt och aktuellt . Ofta beskrivs hur en mycket liten och till synes obetydlig händelse får stora följder- på ett ögonblick vänder allt. Man blir ofta överraskad. Flera av novellerna handlar om äktenskap och bröllop- stor psykologisk finess kännetecknar Bazàns sätt att skriva- hon använder sig av mycket subtila medel för att få fram sitt budskap. (Bazàn var feminist).


Ska jag välja mina favoriter får det bli först "The Oldest Story" som beskriver Adam och Eva och syndafallet ur en helt ny synvinkel. ---" And the myth of the Book of Genesis is repeated in the life of each and every Eve: before the apple, Adam erects an altar to her and worships her on it. After the apple, he removes her from the altar, and then it's off to the stable with her, or to the dump...."


I "Torn Lace " (som har gett sitt namn åt hela den här novellsamlingen) handlar det om ett bröllop där bruden säger nej vid altaret- och detta på grund av en enda till synes mycket insignifikant händelse...


Det här var en bok som faktisk fick mig att tappa andan ett tag. Tänk om vi kunde få några flera svenska översättningar av den här författarinnan.....


Romanen "The Son of the Bondwoman" finns med på en lista över bortglömda mästerverk. Nu står den högt på min egen (önske) lista.


Inga kommentarer: