tisdag 17 januari 2012

Tematrio: Skrivande svenskor

Lyrans tematrio den här veckan: Skrivande svenskor. Då måste det bli poeter...

1. Siv Arb- för att hon älskar naturen och för att hon vill värna om den.

Jag ser att naturen drar sig tillbaka
jag står vid fönstret alldeles stilla
sekunderna slår hårt under huden---- (ur dikten "Naturen drar sig tillbaka" från diktsamlingen "Dikter i mörker och ljus" (1975).

2. Sun Axelsson- nyligen bortgången- är nog mera känd för sina romaner men hon skrev dikter också.

Vill du vara snäll
och kila in och hämta
min kropp på tvätten
och skomakarn bör ha
halvsulat mina fötter
sen är det bara huvet hos frissan
som bör vara färdigt klockan fem
och då har jag middagen klar!

3. Ann Smith för att ingen kan som hon skriva om erotisk kärlek. Det blir så vackert och jag kan förstå att hennes poesi ibland har liknats vid Höga visan.

Strömmar du som regn
över min kropp

omhöljer du mig med
varm snö

reder du oss ett bo
i ditt leende


4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

poeter är aldrig fel. fina exempel

Ingrid sa...

Mrs C: Jag säger bara : In med poeterna! (och tack ska du ha!)

Lyrans Noblesser sa...

Ann Smith är ju underbar!

Ingrid sa...

Lyran: Ann Smith (och Maria Wine) står i särklass vad gäller vacker erotik i diktform- tycker jag.