tisdag 3 januari 2012

En bästsäljande viktorian

Mary Braddon (1835-1915). Yngsta dotter till en advokat (solicitor) men en otrogen sådan och Marys mor lämnade hemmet när dottern var bara fyra år gammal. Tidigt började Mary skriva och hon var den som tjänade mest pengar i hushållet redan vid 20 års ålder. En modig kvinna var hon för hon sökte sig även till teatern (det ansågs mycket opassande på den här tiden) och hennes specialitet var att spela äldre kvinnor.

Så träffade hon John Maxwell (ägare till "Welcome Guest Magazine")- hon blev snabbt hans älskarinna och han började ge ut hennes böcker. Hennes största framgång blev "Lady Audley's Secret" som gavs ut 1862- den tjänade hon storkovan på och så var hennes ekonomi säkrad för all framtid.

Maxwell var förstås gift och hade fem barn i det äktenskapet- hustrun vistades på mentalsjukhus - dessutom var han skuldsatt upp över öronen. Mary var naturligtvis "gefundenes Fressen" för honom. År 1874 dog fru Maxwell och så kunde han och Mary gifta sig med varandra- de fick ytterligare sex barn. Mary Braddon skrev så att pennan brann och det blev många bästsäljare under årens lopp. Hon slet ut sig och drabbades av en stroke år 1907- men kunde ändå fortsätta att skriva.

Några av Mary Braddons böcker har blivit översatta till svenska men de är mycket gamla och jag tror inte att de går att låna längre. Vill man läsa något av henne får det bli på originalspråket.

Informationen om Mary har jag hämtat i John Sutherlands bok " Lives of the Novelists" (Profile Books 2011). Han rekommenderar "Lady Audley's Secret" och den rekommendationen har jag hörsammat- just nu är jag mitt uppe i den väldigt spännande läsningen. Jag hoppas kunna lämna rapport under morgondagen.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den boken är ju rena guldgruvan!
det är alldeles uppenbart. mary braddon har jag aldrig hört talas om!

Bokomaten sa...

Vi var tvugba att läsa lady audleys secret när jag pluggade brittisk litthistoria o då var det väl inte direkt min favorit på kursen för att uttrycka det milt.. Fortf inte riktigt kommit överens m braddon. Tor jag skulle uppleva boken anorlunda idag, är fortfarande så inte positivt inställd att jag känner för att försöka. Som tur är är ju den brittiska literaturhistorian fylld av andra spännande författare o verk så det lär ju inte bli brist på lektyr här hemma.

Hanneles bokparadis sa...

har aldrig hört om henne, intressant

Ingrid sa...

Mrs C: Den är en väldigt fin inspirationskälla- och här kan man hitta en stor mängd idag bortglömda författare. Mary Braddon var en helt ny bekantskap för mig också.

Bokomaten: Jag tyckte själv väldigt bra om Lady Audsley och hennes hemlighet- men kurslitteratur kan ibland bli söndertjatad och då får man "men" för livet- och som du säger- det finns ju så mycket annat att välja bland.

Hannele: Jag tycker att Mary Braddon är en spännande kvinna (och hon måste ju varit stark som en häst för att ha orkat med make, många barn och skrivande).