onsdag 25 januari 2012

Bokcirkeln läser: Modern svensk litteratur

Året var förstås 1946 och cirkeln anordnades av TBV i Malmö. Man träffades var fjortonde dag för att diskutera.

Det var inga dåliga "läsval" som gjordes- samtliga dessa böcker lever än i dag. (Några kanske lite mera i skymundan, men dock...)



Så fina de var, de gamla linnebanden... smakfulla och slitstarka dessutom.


På listan fanns:


Birger Sjöberg: Kvartetten som sprängdes (och även dikter av Birger Sjöberg diskuterades)


Pär Lagerkvist: Gäst hos verkligheten (och dikter).


Agnes von Krusenstjerna: Fattigadel del 1. (En nog så aktuell bok även i dag!)


Harriet Löwenhjelm: Dikter


Karin Boye: Kallocain (och dikter)


Vilhelm Moberg: Sänkt sedebetyg.


Vad som slår mig är att lyriken också fått ta plats i den här cirkeln- jag tror att man hade verkligt givande sammankomster. Tänk om man hade kunnat göra en liten tidsresa för att vara med.....


5 kommentarer:

violen sa...

Oj så bra böcker som lästes. Pär Lagerkvist är en av mina favoriter!

Ingrid sa...

Violen: Ja, jag slogs också av det fina urvalet. ("Gäst hos verkligheten" är jag väldigt förtjust i....)

mimmimarie sa...

Jag hade en del av de där linnebanden men skänkte bort dem till loppis innan jul. Det var tre dåliga böcker av Hjalmar Bergman som det riktigt tog emot att läsa.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh, den bokcirkeln hade jag också velat vara med i, vilket härligt urval!

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag tror att just den serien var stor- och det finns säkert en hel del i den som inte håller måttet idag- men banden är vackra....

Jessica: Jag skulle gå med i en sådan bokcirkel på direkten!