lördag 14 januari 2012

Haiti



Det kryllar inte direkt av författare från Haiti och dessutom blir de sällan översatta till svenska. Många av dem skriver också i exil. (Det gör Edwidge Danticat och hon är bosatt i USA). Två böcker har jag hittat av henne i svensk översättning- båda är "out of print" och finns bara att få via antikvariat och bibliotek. Jag hade tur som hittade mitt ex under vandringen bland bibliotekshyllorna i går.


Detta får bli min helgläsning. Jag tar paus från "panacherna" ett par dagar (men sen blir det på't igen, jo då!) "Puman" av Jean Stafford var ju alldeles drömlikt bra. Då blir man inspirerad att gräva vidare.

5 kommentarer:

Ann-Sofie L sa...

Jag letade som en tok efter en Haiti-bok för några år sedan och hittade just den här.

http://www.ooofbok.se/2007/09/haiti-books-2/

//Ann-Sofie

http://tankbaratankar.blogspot.com/ sa...

Haiti florerar av författare. Listan är väldigt lång. Synd att de inte är kända i Sverige. Många tror att alla haitiska författare bor i exil vilket är alldeles fel. Flera kända haitiska författare bor i Haiti. Tyvärr är de inte översätta till svenska men kan man engelska eller franska går det att beställa deras böcker på nätet eller via någon bokhandel.

Ingrid sa...

Ann-Sofie: Tack för tipset! Det är inte alldeles lätt att hitta Haitiska författare.

Patricia: Tack för klarläggandet. Har du några tips på författare som skriver från Haiti? Jag läser på franska om det kniper med engelsk översättning.

http://tankbaratankar.blogspot.com/ sa...

Varsågod Ingrid. Kul att läsa din blogg. Jag blir alltid så glad när jag kommer i kontakt med någon som visar något intresse för Haiti. Här är några haitiska författare som bor i Haiti. Frankétienne (1936-), Lyonel Trouillot(1956-), Gary Victor(1958-), Yanick Lahens(1953-). Besök gärna min blogg swedenhaiti.com. Där hittar du mängder av tips.

Ingrid sa...

Tack Patricia! Jag ska ge mig ut på jakt bland nätbokhandlarna- och givetvis ska jag besöka din blogg!!