torsdag 30 september 2010

Listor, listor...tyska listor



Jag gillar egentligen inte "läslistor"- Jag har aldrig tidigare i mitt liv fört noteringar på böcker jag läst- (det har bara blivit nu sedan jag började blogga)- jag är en mycket oorganiserad (läs:slarvig) typ och hade jag nu till äventyrs skrivit listor hade jag garanterat blivit av med dem för länge sedan....


-


Önskelistor är det lite annorlunda med... för sådana kan jag lägga upp hos t ex Amazon eller AdLibris- och det brukar inte bli så där väldigt många böcker åt gången (jo,under anfall av "vilja ha" jag kan lägga upp en del men jag brukar gallra rätt så hårt- det går inte att köpa allt man önskar ha och tur är väl det.)


-


Nu sitter jag här och funderar över nästa års bokmässetema (inte behöver man i och för sig bry sig om mässteman - men ... det är trots allt tysk litteratur som det ska handla om och jag tycker att det vore bra med lite bildning på det området. ) Så... jag ska försöka att mot bättre vetande lägga upp en.... lista- en lista på tyska, österrikiska och schweiziska författare (tyskspråkiga alltså- och det kan väl finnas även andra länder i den samlingen)som jag vill/(hoppas )läsa. Jag har börjat med att släpa/asa fram mina danska "Verdenslitteraturen" (utgivna på Politikens förlag en gång för länge sedan... :-)

-

Jag tar gärna emot förslag- tips och glada tillrop.




5 kommentarer:

violen sa...

Ja, en lista med tyskspråkig litteratur det gillar jag! Men de ska ju finnas på svenska iofs. Min tyska är inte sehr gut!

Ska snart läsa Ungdomens bröd hos Böll, det får bli min första bok!

Hanneles bok-paradis sa...

alltid kul att lära sej mer

Ingrid sa...

Violen:Jag ska försöka få ihop en lista - och jag vill också ha böckerna i svensk översättning. Det finns nog en del modernt tyskt i översättning, tror jag i alla fall.

Hannele: Det är bra för mig att träna de åldrande cellerna... :-)

Vixxtoria sa...

Hallå!
Det var ett glatt tillrop, för jag är övertygad om att du vet mer om tysk litteratur än jag, så jag kan nog inte bidra med så mycket som inte du redan vet. Men jag ska med intresse följa tipsen!

Ingrid sa...

Tack för uppmuntrande tillrop Vixxtoria- det kan jag behöva!