måndag 9 april 2012

Adele Bloch-Bauer och historien om ett porträtt

Jag satt och slötittade på Barnes & Nobles webbsida och plötsligt dök den här boken upp på bildskärmen. Då vaknade jag till rejält. Inte bara för den vackra målningen (som är av Gustav Klimt) utan också för att den här boken handlar om så mycket mera.

Tavlan tog tre år att färdigställa och klar blev den år 1907. Hundra år senare såldes den för en svindlande summa (135 miljoner USD) och den hänger nu på Neue Galerie som ligger i New York (och inte i Wien där man tycker att detta porträtt skulle höra hemma).

Adele Bloch-Bauers man Ferdinand var en stor konstmecenat i förra sekelskiftets Wien. Adele dog redan 1925 men i sitt testamente bad hon att målningen skulle få stanna kvar i Österrike och hänga på Österreichische Galerie Belvedere. Så kom kriget och nazisterna roffade åt sig. Ferdinand Bloch-Bauer lyckades fly till Schweiz men utan konsten. Han i sin tur testamenterade vidare till sina syskonbarn och ja- nu hänger alltså tavlan där den hänger.

Jag har beställt Anne-Marie O'Connors bok och så hoppas jag att kunna bilda mig.

2 kommentarer:

Pixie sa...

Tack för tipset! Den här lägger jag definitivt till min önskelista. Har alltid älskat Klimt och hela den eran överhuvudtaget. Reser till Wien i höst så det här blir perfekt!

Ingrid sa...

Pixie: Klimt är en oerhört intressant konstnär. Jag vet så lite och känner att jag vill lära mig mera. Tyckte själv att den här boken såg lockande ut. Så härligt med en Wien-resa- nu blir jag verkligt avundsjuk!