fredag 20 september 2013

Till isens riken



Det kommer att handla om is och snö i höst. Både vad gäller böcker och konstutställningar. Jag har lagt upp en önsketrio och nummer ett i raden kan jag redan bocka av. "Antarktis"- Josefin Holmströms litterära debut läste jag ut idag och vad månde bliva av denna unga författarinna, det undrar jag. Jag är mycket imponerad av förstlingsverket och ser fram emot att läsa mera av Holmström så småningom. En väv av drömmar och fiktiv verklighet- Scott och Amundsen kommer till liv i Gertrudes värld av snö och is där nere på Antarktis. Samtidigt spelar  ett svart och sorgligt psykologiskt drama ut sig i nutid med förankringar några år bakåt i tiden. Det är en skickligt sammanfogad berättelse om en människas försök att tänja på gränser och förmågor både kroppsligt och själsligt. En välskriven recension länkar jag till HÄR.

"Antarktis" är en bok som lämpligen kan avlyssnas tillsammans med Vaughan Williams "Sinfonia Antarctica" (no 7).

Varje sats inleds med ett citat från ett diktverk och no 1 börjar så här:

To suffer woes which hope thinks infinite,/ To forgive wrongs darker than death or night,/ To defy power which seems omnipotent,/ ... / Neither to change, nor falter, nor repent:/ This ... is to be/ Good, great and joyous, beautiful and free,/ This is alone Life, Joy, Empire and Victory.

Författaren är Percy Bysshe Shelley och raderna är tagna från "Prometeus Unbound".




Nummer två på min önskelista är den utställning som snart öppnas på Lousiana i Humlebaek. Det kommer att handla om omöjliga drömmar och det blir en resa i fantasi, konst , vetenskap och undersköna bilder. Utställningen håller på fram till början av februari nästa år. Fokus är Arktis.


 Nummer tre så: Ingenjör Andrée fortsätter att förbrylla och hans misslyckade polarexpedition år 1897 har nu gett upphov till ännu en bok- den här gången är det Bea Uusma som är författaren och hon söker efter sanningen, säger hon i dagens Sydsvenska. Uusma har rest till Vitön för att försöka lösa mysteriet. Det finns två utgåvor av boken- en med illustrationer och en utan. Jag står i kö på biblioteket för boken med illustrationer- för tillfället har jag två personer före mig så förhoppningsvis ska väntan inte bli alltför lång.

Inga kommentarer: