lördag 28 september 2013

Om att hitta det man inte söker


 Igår tog jag bussen till Hyllie strax utanför Malmö, för att besöka en så kallad turist-bo - och något annat mässa (var det hälsa?). Jag hade siktet ställt på information om Mecklenburg-Vorpommern och där blev jag inte besviken. Resten av mässan lämnade mig helt oberörd med undantag av att adrenalinet steg när jag för femtioelfte gången fick en golvmopp mitt i "flabben" som man säger på skånska. Ser jag ut som om jag gillar golvmoppar? Det gör jag inte och städning hör inte till det som jag prioriterar högst här i världen. (men jag har väl rätt ålder inne för att utsättas för moppkrängningsförsök). Nog om golvmoppar.

Efter att ha försett mig med kilovis av turistinformation om Mecklenburg-Vorpommern (och det fanns massor) bänkade jag mig för att lyssna på ett litet föredrag om området. Det var mycket trevligt och två glada, pigga och duktiga damer pratade väl för varan. Här kan man se och uppleva mycket, det är säkert så. Jag frestades svårt av att hyra husbåt och kuska omkring på ett av de många vattendragen... Mecklenburg-Vorpommern är fyllt av sjöar och dessutom har man ju en stor bit Östersjökust att locka med. ( I Östersjön vid Rostock surfar man i vågorna efter de stora färjorna- ).




Den här bilden (och jag ber om ursäkt för den dåliga kvalitén, det är helt och hållet mitt fel för jag reagerade lite långsamt) är rolig- den beskriver både badkorgens historia och badmodets dito genom tiderna. Badkorgen lär vara helt och hållet en tysk uppfinning och nog ser de trevliga ut de där korgarna (om än lite obekväma). Blir man inte stel i ryggen efter ett tag?

Nu har jag bläddrat igenom alla vackra och påkostade broschyrer och vad hittar jag om inte en beskrivning på en "litterär rundtur"- mycket spännande. Utgångspunkten är den lilla orten Gross Breesen för där finns nämligen ett bokhotell "Bücherhotel Gross Breesen". Hotellet ligger inrymt i ett gammalt Mecklenburgiskt hus och jag länkar till hemsidan HÄR. Om hotellet lever upp till eventuella förväntningar kan jag givetvis inte svara på men hemsidan är fin.

Den litterära rundturen sträcker sig kors och tvärs över stora delar av Mecklenburg Vorpommern och den får jag anledning att återkomma till så småningom.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag ser fram att höra mer om Mecklenburg-Vorpommern. Jag har varit där några gånger, men aldrig i Usedom.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag har bara varit i det forna DDR en enda gång (Sassnitz) så jag har massor att ta igen. Mecklenburg-Vorpommern är jag väldigt intresserad av och Usedom är nog en bra plats att cykelsemestra, föreställer jag mig.