torsdag 29 augusti 2013

Strega- Inte bara likör

Foto: Colum Tomeny

 Strega står också för ett stort litteraturpris- italienskt, så klart. "Premio Strega". Detta pris får inte särskilt mycket uppmärksamhet här i Sverige och de böcker som premieras får man oftast vänta länge på (om det alls händer) innan man får se en översättning av dem till just vårt språk.


 
 
Glad blev jag därför när jag såg att Antonio Pennacchis vinnande roman (2010) har kommit ut i dansk översättning. "Canale Mussolini" eller Mussolinikanalen är en nära 500 sidor lång krönika som skär genom cirka 100 år av italiensk historia. Boken har liknats vid Steinbecks "Vredens druvor" och vill man läsa på engelska går det också bra (The Mussolini Canal). (Jag önskar att jag hade behärskat italienska, men så är det nu inte).

Det har skrivits och recenserats en hel del i danska tidningar och tidskrifter om den här romanen och här kan man läsa mera.

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

jag får nöja mej med likörem, tror faktiskt det var det jag fick av sonen i måndags :)

Mrs Calloway sa...

det verkar vara de tjocka historiska böckernas tid; Mantel Gabriella Håkansson har ju skrivit varsin bjässe

Ingrid sa...

Hannele: Likören går inte av för hackor!

Mrs C: Ja, inte sant. Mantel har verkligen producerat många sidor de senaste åren.