onsdag 14 augusti 2013

Den blå hortensian

 Foto: Raul654

Blåa hortensior är en verklig skönhetsupplevelse och har inspirerat många diktare till poetiska storverk. Jag tänker själv mest på Anders Österling, Svenska Akademiens ständige sekreterare mellan 1941 och 1964 och skapare av en oändlig rad av vackra dikter- ofta om natur och med stark romantisk prägel.

Österling blev mycket gammal, nära 100 år och han fick ett rikt liv. Den sista vilan har han fått på Falsterbo kyrkogård.



 På fotot ovan (som är lånat) Brunnby kyrka i Höganäs kommun. Brunnby ligger inte långt från Mölle och därmed också Kullaberg. Dramatiska omgivningar med närhet till både hav och klippor. En promenad på Brunnby kyrkogård inspirerade en gång Anders Österling att skriva sin dikt om de blå blommorna som lyste där bland gravarna.


Var ska väl Österlings diktsamlingar finnas om inte på biblioteket i Skanör. Jag lånade hem ett par av dem och i "Ögonblick" (1978) hittade jag vad jag sökte. Omslaget är prytt av en hortensia.....

Den blå hortensian

På Brunnby kyrkogård
tycks jorden tjänlig
för himmelsblå hortensia.
Den blommar varje sommar
i stillsamt överflöd
på sjökapteners gravar.

Robert de Montesquiou,
högättad fransk poet,
celeber i sin tids salonger,
gav en gång ut en diktbok
benämnd Hortensias bleus-
som titel och symbol
det mest förnämligt exklusiva
hans högmod kunde utfundera
för att förvåna världen
i Faubourg Saint-Germain.

Det hindrar likväl ej
att arten blommar här
i största enkelhet
och lantligt solsken
vid mången gammal vård
på Brunnby kyrkogård.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag satte en blå hortensia för några år sedan efter en resa till Azorerna där de blå hortensiorna blommade oförskämt vackert. Dessvärre har den i vår trädgård knappt blommat alls.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag har aldrig haft tur med hortensior heller fast just nu har jag en (fast krukväxt) vit sådan som blommar vackert. De blå är förstås de vackraste....