tisdag 6 augusti 2013

Tematrio: Resfeber



 Lyrans litterära tematrio den här veckan handlar om resor. Då illustrerar jag först med min hund- han som nu är en änglahund någonstans på ett vitt och ulligt moln. Leif hette han och han var uppkallad efter en av de mera djärva resenärerna i historien nämligen vikingen Leif Eriksson. Så många resor företog nu inte hunden Leif men lite hann han med (bland annat en valpträff i mörkaste Småland och aldrig har jag sett så många Golden retrieverhundar på en enda plats. )



1. Årets julkalender ska visst handla om Barna Hedenhös. Den tänker jag se för att göra en nostalgitripp bakåt i historien. Jag har fortfarande kvar barnboken om Hedenhösarna - den som handlar om deras resa till Amerika. Han skrev verkligen trevligt, Bertil Almqvist (och teckna kunde han sannerligen också- inte minst.). Det fanns i min barndom en väldigt "snäll" och präktig tidskrift som hette "Tuff och Tuss" i den kunde man läsa om familjen Hedenhös alla äventyr.

2. Barbara Kingsolvers roman "Giftträdsbibeln" handlar om en amerikansk missionärsfamilj som rest till Belgiska Kongo och så hamnar de mitt i Kongokrisen. Det är en mycket stark och sorglig skildring om kulturer som krockar och om västerländsk aningslöshet.

3. Månen och silverslanten av William Somerset Maugham är en av mina favoritböcker genom alla tider. Charles Strickland är börsmäklare, gift och med två barn. Så lämnar han sin borgerliga tillvaro för att ägna sig åt konstnärskapet - främst då på Tahiti. (Strickland är ett porträtt av den kände målaren Gauguin. )

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Det var en rolig blandning. Fin hund.

Sanna sa...

Giftträdet låter jätteintressant! Måste spana efter den.

Wow, vad roligt det låter med valpträff! De har tydligen jätteträffar med beaucerons i Frankrike, får se om vi vågar åka dit ngn gång.

Ingrid sa...

Hannele: Tack ska du ha Hannele- han var en vacker hund i sin krafts dagar, Leif.

Anna sa...

Jag använde barna Hedenhös i undervisningen i våras och det funkade fint. Sten och Flisa berättade om stenåldern. Giftträdsbibeln måste jag läsa. Det var länge sedan jag läste Kingsolver senast. Tack för tips!

Freja sa...

Åhh, Barna Hedenhös! Nostalgi! Jag försökte få mina barn intresserade av dem, men det blev de aldrig, men jag älskade dem! De andra böckerna är nya för mig, tack för tips!

Sara Pepparkaka sa...

Giftträdsbibleln, ja. Den kunde ju jag också haft med om jag kommit att tänka på den!

Mrs Calloway sa...

Somerset Maugham är lite bortglömd tycker jag. Jag har läst noveller av honom. Den vassa eggen var en faorit

Ingrid sa...

Jag tror och hoppas att adventskalendern med Hedenhösarna ska bli en succé. Många i min generation kommer säkert att känna den där alldeles speciella nostalgin....

Somerset Maugham har verkligen blivit bortglömd idag- mycket tråkigt är det, tycker jag. Hans noveller är ofta utsökt fina.

Monika sa...

Jag vet att många älskade Hedenhös när jag växte upp, men de lyckades aldrig fånga mig. Jag ha rnog alltid haft lite svårt för tecknade serier.

Linda sa...

Fin hund:).
Ingen av böckerna har jag läst. Tack för tipsen:).

Ugglanoboken sa...

The Poisonwood Tree av Kingsolver är en fantastisk bok - tack för att du påminde mig om den!

Kul med Barna Hedenhös!

Och jag håller med om att hunden är fin! Har du förresten läst Hundpojken? Tror den skulle vara väldigt intressant för någon som har hund. Se http://ugglanoboken.blogspot.se/2013/08/bocker-och-kunskap.html
där jag hade med den boken som en man kan lära sig mycket av.

Tack för fina tips!

Ingrid sa...

Monika: Serier är en speciell genre och inte allas "cup of tea".

Linda: tack ska du ha!

Ugglan: Jag har inte läst "Hundpojken" men ska ta mig en titt på den. Min hund var den bästa hund man kan tänka sig men han är borta nu- och skuttar runt i hundarnas paradis. Om det blir någon ny hund vet jag inte idag men kanske. Vi får se.

Ingrid sa...

Sanna: Av någon underlig anledning hade din kommentar hamnat i avdelning skräppost och först idag hittade jag den. Giftträdet är en verkligt läsvärd bok, så jag rekommenderar å det varmaste. Valpträffen i Småland är och förblir ett mycket speciellt och väldigt fint minne. Valpträff i Frankrike låter otroligt spännande!

Anonym sa...

En älskad hund är alltid en älskad hund...