måndag 19 augusti 2013

Med blicken riktad mot 1930-talet


Jag gillar gammalt och nu har jag varit på upptäcktsfärd bland 1930-talets utgivningar. Jag har valt de mindre kända författarna (i alla fall mindre kända idag än på den tid det begav sig). Oliver la Farge var både antropolog och författare - år 1930 fick han Pulitzerpriset för sin roman "Laughing Boy" som är en tragisk kärlekshistoria utspelad mot bakgrund av Navajo-indianernas situation i västra USA. Det finns faktiskt en svensk översättning också (från 1981) "Navajo, en indiansk kärlekssaga" och boken har, som framgår av bilden ovan, filmatiserats.


En alldeles förtjusande barnbok finns också med i 1930-talets utgivningar. Nya upplagor kommer ut på löpande band och visst är det här omslaget väldigt tilltalande? Katten som har huvudrollen i berättelsen bor i Japan och har blivit omhändertagen av en fattig konstnär. En lärorik och också lite sorglig bok, om jag har förstått det rätt. Om det finns en svensk översättning så har jag inte lyckats hitta den.


Ännu en ny utgåva av en gammal bok- men det beror på att den blivit till TV-serie. "A Scots Quair" är en trilogi så egentligen alltså tre böcker skrivna av skotske författaren Lewis Grassic Gibbon. De tre delarna är : Sunset Song (1932), Cloud Howe (1933) och Grey Granite (1934). En familjs historia men också Skottlands- en hård tillvaro är det som beskrivs och man får nog vara beredd på tragik och elände under "resans gång". Icke desto mindre vill jag gärna läsa i vart fall den första delen i trilogin (det är den som fått mest beröm genom tiderna).

Inga kommentarer: