måndag 26 augusti 2013

Americanah och en dikt av J P Clark



Ibadan,
running splash of rust
and gold-flung and scattered
among seven hills like
broken china in the sun.

John Pepper Clark- Bekederemo

Jag har läst Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie (romanen kommer i svensk översättning inom kort). Jag är övertygad om att Adichies nya roman kommer att få många läsare- och det är den sannerligen värd. Det handlar om ras, emigration, främlingskap och så outsläcklig kärlek. Tiderna är moderna och huvudpersonen, Ifemelu, är en ung, självständig och envis kvinna. Så småningom hamnar hon i det där lockande landet - USA- och efter bekymmer och eländen lyckas hon till slut nå "The American Dream". Hon skapar en blogg “Various Observations About American Blacks (Those Formerly Known as Negroes) by a Non-American Black” . Denna blogg blir en succé och så är Ifemelus lycka gjord. I Nigeria finns Ifemelus stora kärlek Obinze - deras vägar har skilts men på vindlande vägar "per aspera ad astra" kommer de att mötas igen.

"Americanah" är en skarp bok- vass och ettrig på många ställen. Det amerikanska samhället får också sin beskärda del av kritiken (men också beundran)- mest av allt riktas svärdet mot ras och rasism. När jag läser tänker jag att vi så gott som alla är rasister- även om vi inte begriper det själva utan tror att vi är helt "felfria".

Boken är ganska lång, 400 sidor, och ibland tänker jag att den kunde kortats ner något. (Själv tycker jag att kärlekshistorien med tiden blir "lidt laved" som man säger i Danmark.) Men- Adichie behärskar sannerligen berättarkonsten till fullo och till syvende och sist blir "Americanah" en mycket läsvärd och tänkvärd bok.

Jag blir också glad över att hitta dikten av John Pepper Clark (f 1935), en poet som jag inte hade hört talas om förut. Han är från Nigeria och har gett ut både dramatik och lyrik. ( Ibadan är Nigerias tredje stad och den ligger i den sydvästar delen av landet.) I "Americanah" nämner Adichie också tre afro-amerikanska författare: Ann Petry, Gayl Jones och Robert Hayden. Författare som jag blir mycket nyfiken på.

 En välskriven  och utförlig recension av Americanah kan man hitta i New Statesman.

1 kommentar:

http://ingridsboktankar.blogspot.com sa...

Ivana: Jag tycker att boken är intressant från många synpunkter sett. Mest brännande är rasproblematiken men även bilderna från det moderna Nigeria väcker många tankar. "En halv gul sol" är kanske en bättre roman men Americanah bör sätta djupa spår i läsaren, den också.