söndag 18 augusti 2013

På min önskelista


Brittiskt (fast med ett efternamn som O'Flynn är väl rötterna irländska) först i form av en ny roman av Catherine O'Flynn. Det handlar om relationer och det är far och son som har huvudrollen. Den här romanen har fått mycket beröm och jag tycker att det verkar vara ett trevligt och tänkvärt "hopkok".


 Det handlar om litterära priser och vad man är beredd att göra för att få ett sådant- här skys tydligen inga medel och "The Parrots" är säkert en alldeles utmärkt satir. Filippo Bologna (f.1978) är en italiensk författare och "The Parrots" är den andra romanen av honom som nu blir översatt till engelska. Pushkin Press ger ut.


Filippo Bolognas roman "How I Lost the War" kom ut i engelsk översättning för något år sedan och här handlar det om Toscana och hur det hotas att bli helt förstört av ytlig turism. En mycket utförlig recension av boken kan man läsa HÄR.


"Händelser vid Green Oaks galleria är både en spöklik spänningshistoria och en ömsint berättelse om saknad och ensamhet. Det är också en samtidsskildring av ett samhälles förändring under två årtionden." (Omslagets baksidestext). Med den här romanen i deckarstil vann Catherine O'Flynn Costa Book Award (2007) i kategorin debutromaner. Den svenska översättningen är från 2009 och finns säkert på många bibliotek.

Två författare och fyra böcker- jag är mycket spänd på att läsa!

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Henne har jag missat.

Anonym sa...

Bra önskelista! Och många hälsningar igen från "söder Sverige" - (Hamburg^^).

Ingrid sa...

Hannele: Jag har heller inte läst något av henne men ska se till att beställa på biblioteket!

Klemperer: Jag är väldigt nyfiken på båda de här författarna!