lördag 3 augusti 2013

Nyheter


Fast de är engelskspråkiga. Det dröjer nog ett tag innan det kommer svenska översättningar (om de nu alls blir av.)  Jag har roat mig med att läsa recensioner i tidningen The Guardian och de här fem har nu hamnat på en "vill-läsa-lista". Hösten är i antågande även om vi har en sommarmånad kvar. Bokfloden har börjat så smått.....

Elizabeth Strout är en amerikansk författarinna och "The Burgess Boys" handlar om en dysfunktionell familj i den lilla fiktiva staden Shirley Falls i Maine. En familjetragedi lämnar djupa spår och kommer att följa de tre barnen Burgess genom hela livet. Boken har fått mycket goda vitsord och inte kan jag motstå en roman som har handlingen förlagd till Maine....


Psykologisk thriller är det fråga om i "The Silent Wife" av A.S.A. Harrison. Ett äktenskap i kollaps handlar det om. En gastkramande skildring, läser jag.


Oliver Reed (1938-1999) minns jag framför allt från filmerna Women in Love och Djävlarna i Loudon. En mycket fascinerande skådespelare och framför allt en mycket duktig sådan. Robert Sellers har skrivit en biografi som har fått mycket beröm.


Salley Vickers (f.1948) är utbildad psykolog (Jungiansk inriktning) och hon har också skrivit flera fina romaner. I min hylla har jag bland annat The Other Side of You som jag tyckte mycket om. Flera av hennes böcker finns i svensk översättning och kanske kommer även "The Cleaner of Chartres" att komma ut på svenska. Qui vivra verra. Huvudpersonen i "The Cleaner of Chartres" är en något mystisk städerska, Agnès Morel.


Det är bara att beklaga att Herra Darwinin Puutarhuri inte först översatts till svenska. Kristina Carlson är en finsk författarinna och den som vill läsa något av henne måste nog tyvärr (om han/hon inte behärskar finska) hålla sig till engelska. Fina Peirene Press har gett ut "Mr Darwin's Gardener".

"Why Peirene chose to publish this book: 'A stunning, poetic work. Like Dylan Thomas in Under Milk Wood, Carlson evokes the voices of an entire village, and, through them, the spirit of the age. The apparent ternsions between science and spirituality, Darwinism and humanism, reach a beautiful, life-affirming resolution."( Meike Ziervogel).

Summa summarum fem nya titlar som jag definitivt kommer att hålla ögonen (och förhoppningsvis tassarna) på.

3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Vickers och Harrison låter extra intressanta, tycker jag. och Strout... tack för tipsen, Ingrid!

Ingrid sa...

Mrs C: Ja, de här titlarna gör mig onekligen nyfiken!

Inre exil sa...

Tidigare i våras läste jag The Burgess Boys för recension i BTJ:s sambindningslista. Jag tyckte om den. Inte minst är hennes språk oerhört vackert. Den ska du absolut läsa!