söndag 25 augusti 2013

Ellen Glasgow och söderns kvinnor


 Ibland får jag en väldig lust att göra ett rejält djupdyk i ett författarskap. Väl medveten då om att alla alstren kanske inte är av lika god kvalité- men nyfikenheten brukar ta överhanden och så läser jag på i alla fall. Ellen Glasgow (1873-1945) är just en sådan författarinna som jag känner att jag vill läsa mycket mera av.

För ganska exakt två år sedan - när jag gick igenom en del gamla BLM - läste jag en artikel om den här numera ganska bortglömda amerikanskan. Det var Georg Svensson som skrev en mycket fin dödsruna och han (det var år 1945) beklagade att Glasgow inte var mera känd och mera uppskattad i Sverige.

Så läste jag i rask följd två av hennes romaner: först "Sheltered Life" (som anses vara den bästa av dem) och sedan "Barren Ground".

Nu har turen kommit till "Virginia" som jag äntligen lyckats få tag på.


 Ellen Glasgows självbiografi kom ut först efter hennes död.



Virginia (som jag ännu inte läst klart) handlar om livet i det gamla södern och Ellen Glasgow ser på sina hemtrakter (hon var från Richmond, Virginia) med bister och sarkastisk blick.  Jag gillar hennes sätt att skriva.

Det finns några svenska översättningar av Ellen Glasgows verk men många är de inte och de är gamla och säkert svåra att få tag på. Synd, tycker jag.

Inga kommentarer: