tisdag 13 augusti 2013

Tematrio: Yrkestitel


Trevlig tematrio hos Lyran den här veckan (men det brukar det ju vara): Yrkestitel. Jag har plockat fram tre klassiker.


1.  Först ut blir Friedrich Dürrenmatt med "Domaren och hans bödel".  En oerhört spännande deckare/kriminalroman från 1952- och den borde ges ut igen (mitt exemplar är från 1975). Dürrenmatt var från Schweiz och flera av hans böcker har översatts till svenska.

2.  Väinö Linnas "Okänd soldat" handlar om det så kallade fortsättningskriget- ett krig som slutade i katastrof och nederlag för Finland. "Fosterland och ära" var devisen men sanningen var en helt annan. Krig är och förblir ett smutsigt och blodigt hantverk och det är de unga männen som offras. Jargongen är rå men boken ger en mycket verklighetstrogen bild av krigets grymheter.

3.  Givetvis ska jag ta med en snörmakare (ett idag så gott som bortglömt yrke) "Snörmakare Lekholm får en idé" av Gustaf Hellström. "Den svenska ståndscirkulationens stora roman". Läs mera om boken på Gustaf Hellström-sällskapets hemsida. Eva Ström har läst och hon har skrivit ner sina tankar om boken.

9 kommentarer:

Lena sa...

Har inte läst någon av desa. Tack för tipset!

Ugglanoboken sa...

Fina tips! Speciellt Snörmakar Lekholm... är det kul att någon tar upp, säger jag som har hans stad Kristianstad som hemstad.

Sara Pepparkaka sa...

Jag tänkte lite på att ha med "Okänd soldat" i min trio också, men det blev tre andra..

Helena sa...

Snörmakare - det låter som ett udda yrke :)

Mrs Calloway sa...

attans där tog du en av mina titlar, nämligen Snörmakare lekholm

Hannele sa...

Läskiga yrken :)

Ingrid sa...

Tack allesammans för trevliga kommentarer. Snörmakare är nog ett mycket sällsynt yrke idag.... Hälsa Kristianstad Ugglanoboken! Där har jag inte varit på länge.

Monika sa...

Friedrich Dürrenmatt har jag hört en del om den senaste tiden.

Ingrid sa...

Monika: Jag hoppas som sagt på nya utgåvor. Kanske kommer det så småningom...