lördag 24 augusti 2013

Två debutanter


Tidningen The Guardian har publicerat en "lång lista" över intressanta litteära debuter. (Årets).   Så småningom ska en vinnare koras. Två av böckerna på listan blir jag väldigt intresserad av. Först och främst NoViolet Bulawayos "We Need New Names" som beskriver en del av 2010-talets Zimbabwe. NoViolet Bulawayo (som är en pseudonym för Elizabeth Tshele) är numera bosatt i USA.




Hannah Kent är en australiensisk författarinna och hon skriver om den sista avrättningen på Island- då Agnes Magnusdottir mötte sitt öde via bödelns yxa den 12 januari 1830. "Burial Rites" är en fiktiv biografi och en berättelse om en ung kvinna och hennes sorgliga liv. Läs om Hannah Kent och hennes väg till den litterära debuten HÄR.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Jag läste också långlistan i Guardian och blev riktigt intresserad! Och till min stora glädje fanns flera av böckerna på bibliotek runt om i Stockholm, så i år skall jag försöka läsa några av dem. Jag har precis blivit klar med We Need New Names! Recension kommer imorgon. Om du hinner läsa några så blir det intressant att höra vad du tycker också.

Ingrid sa...

Jenny: Jag ska leta efter böckerna här nere i södern också- för min del lär det i bästa fall bli fjärrlån (men jag är tacksam om Malmö eller Lund köper in). Jag kommer att läsa din recension av We Need New Names med största intresse!