lördag 10 augusti 2013

Här ha vi det ljufveligt


Jag har varit vid "Mölle by the sea" och njutit av utsikt och vackert väder med Gräsänkling blues ringande i öronen  (här några verser: text och musik Povel Ramel).

Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton dar sen och jag kände mej så fri.
Oh, hå, hå, hå, oh boy! Nu skulle här jumpas för joy!
Men nu känner jag mig mindre fri,
så nu får refrängen bli:
Oh, Elsalill, come back to me!

Jag glömmer ej den gången när jag stod där på perrongen
och min Elsa höll mej fången i ett stadigt grepp.
Hon sa jag skulle inte glömma de å de å de å de å de
å så sa tåget tut och gick och jag sa "släpp!"
och ännu kan jag höra hur det ringer i mitt öra:
Mata fiskarna, vattna cissusen. Help! Help! Help!

Jag ska köpa nya fiskar, ty dom gamla har tatt slut,
och jag själv är lika vissen såsom cissusen ser ut,
oh, hå hå, hå, hå, o-hå!
Ja, jag mår inte riktigt bra, i-i-i-dag!
Den vecka som har gått har trotsat all kalkyl,
och allt som finns i huset är kapsyl och magnecyl.



Mölle imponerar med många stora vackra hus och med hänförande vyer över både hav och mot Kullaberg.

Vid förra seklets början åkte man i karavaner hit för att löga sig i Öresunds vågor.


Mera om det gamla Mölle kan man läsa i den här boken (från 2012) av Erik Magnusson med foton av Frederic Täckström.

Även författarna flockades här under 1900-talets första år. Jag läser också i Magnus Engbergs bok "Visiter vid Sundet- i författarspår runt ett gränsvatten" (1998 Bokförlaget Arena) för där ägnas hela första kapitlet åt just Mölle.

"Han tog förmiddagståget från Tyringe och gick en liten stund på perrongen i Åstorp i väntan på byte. En bit in på eftermiddagen, efter en sista sotmättad suck från loket, steg han av i Höganäs. Utanför stationen väntade vagnarna, i dofter av hästspillning och smorläder, några med hotellens namn väl skyltade. När kuskarna ackorderat färdigt om priset och fått både herrskap och bagage på plats, manövrerade de vant sina ekipage ut mot landsvägen. Snart befann han sig, med sin sparsamma packning i en utdragen karavan som i skyar av damm rullade norrut.---- Så var Hjalmar Söderberg framme i Mölle, den beryktade badorten vid foten av Kullaberg. Det var i mitten av augusti 1907, han var trettioåtta år och hade nyligen- i en tidskrift "för vetenskap, konst och industri" ännu en gång betecknats som en "talangfull dekadensdiktare."

Hjalmar Söderberg var ingalunda den ende författare som besökte Mölle under den här tiden. Här hade Selma Lagerlöf och Sophie Elkan också hyrt rum över sommaren. Vilhelm Ekelund, Ola Hansson och så småningom även Ivar Lo-Johansson föll också för Mölles charm (och eller utmanande promenader på berget).

Min egen visit till Mölle varade bara någon timma men hit tänker jag åka tillbaka.

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Mysigt :)

mimmimarie sa...

Vi har en gång ätit en oförglömlig hjortbiff på en terrass tillhörande hotellet med hänförande utsikt över havet.

Mrs Calloway sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mrs Calloway sa...

ja, det är verkligen fint i Mölle, Ingrid!
jag ser framför mig en bok av Jan Olsheden med titeln Vad gjorde farfar i Mölle. jag tror den är i tvärformat.
om jag minns rätt.

Ingrid sa...

Hannele: Mölle är så fint, så fint!

Mimmimarie: Nästa gång ska det definitivt bli stopp för middag också.

Mrs C: Tack för det boktipset- jag ska se till att höra efter i morgon på biblioteket.

Gabrielle Björnstrand sa...

Åh ja. Vandringen från Höganäs till Mölle är så fin. Men jag fuskade med buss, och gick runt i den 1800talsmässiga byn. Fint. Men till Nimis orkade jag inte.

Ingrid sa...

Gabrielle: Mölle är mycket speciellt och har en ovanligt dramatisk natur. Jag önskar att jag hade haft en hel dag på mig där. Jag får trösta mig med den vackra boken som jag har lånat.