fredag 23 augusti 2013

Moderna tider - moderna problem


Jag missade helt Catherine O'Flynn's debutbok från 2007 "What Was Lost" eller "Händelser vid Green Oaks galleria" som den svenska titeln kom att heta två år senare (Alfabeta förlag).

Inte mindre än fem nomineringar till olika litterära priser har den här boken fått och ovanpå det vann den (eller snarare författaren) The Costa First Novel Award och Årets debutant på Galaxy British Book Awards . BBC Radio Five utmämnde den till Book of the Month i mars år 2007.

Det har bloggats en hel del om den här prisvinnaren så jag tänker fatta mig kort. Genren är något svårbestämd. Är det en deckare, är det en spökhistoria eller bara en vanlig roman med lite annorlunda kryddor? Jag bestämmer mig nog för den senare varianten.

Det handlar (helt kortfattat) om en liten flicka, Kate, tio år gammal, som har som hobby att leka privatdetektiv. Hon håller helst till i det stora köpcentret "Green Oaks" som är placerat i Birmingham (England). En dag försvinner hon spårlöst och så - i nästa kapitel/avdelning flyttas man tjugo år framåt i tiden. Köpcentrat är kvar- väl bevakat med kameror och plötsligt dyker en liten flicka upp på bevakningsskärmarna..... en gäckande skugga av det förflutna, ett spöke? Hur förklarar man detta mysterium....

Det kunde ha blivit larvigt men det är det inte. Jag tycker att författarinnan har lyckats mycket väl med sin originella berättelse om alla ensamheter i det moderna samhället- för det är mycket det boken handlar om. Det byggs stora köpcentra och så försvinner de små och mera personliga butikerna. Folk skockas i stället bland glitter och krafs och man dansar runt den gyllene kalven. Blickarna är tomma och gången stereotyp och livets verkliga värden går helt förlorade i den här tillvaron. Catherine O'Flynn har ett vaket öga och hon kan förmedla sina tankar så väl. För mig är den stora behållningen av romanen just skildringen av det moderna samhällets förfall. Underbar är också den del av berättelsen som ägnas åt Kate och hennes trotsiga (och mycket utsatta) klasskamrat Teresa.



Jag skrev lite för några dagar sedan om O'Flynn's senaste roman, en roman som fått bra kritik och som denna gång handlar om relationen far-son och en modern typ av emigration. Jodå, jag tänker absolut läsa- så snart jag hinner.

Inga kommentarer: