Tavlan är målad av Jean Beraud.
Fast cancandansen i Köln var av helt annat slag och den ägde rum på annat sätt. Jag fortsätter resan tillsammans med Heinrich Heine och i Köln brinner verkligen hans penna. Hit anländer han sent en kväll, äter äggkaka med skinka, drabbas av svår törst och dricker för mycket rhenvin- och så väller bilderna fram.
I Köln, säger Heine, härskade en gång mörksens män och nunnor och munkar dansade sin "medeltids-cancan". Kättarbålen steg mot skyn med höga flammor samtidigt som man sjöng kyrie eleison.
Kölnerdomen under uppförande anno 1856
Månen lyser upp Kölns gator i mörkret och se! Här skådar författaren Kölnerdomen som avtecknar sig som ett djävulens verk - i svart. Domen började uppföras under 1200-talet men den stod inte färdig förrän 1880. Heines syn har säkert motsvarats av den på bilden ovan. Heine skriver:
Ja, kommen wird die Zeit sogar,
Wo man, statt ihn zu vollenden,
Die inneren Räume zu einem Stall
Für Pferde wird verwenden.
(Han hoppas att den blivande domen ska användas stall för hästar i framtiden).
Heine vandrar vidare och kommer fram till Rhen och där passar han på att gissla diktaren Niklas Becker som blev mest känd för sina nationalistiska versrader om floden.
Sie sollen ihn nicht haben
den freien deutschen Rhein
ob sie wie gierige
Raben
sich heiser danach schrein.
Dumheter och idiotier, tycker Heine - "Das dumme Lied und der dumme Kerl!
Efter att ha öst sin galla över Köln, kyrka och nationalism fortsätter Heine sin resa med diligens till Hagen.
Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek
3 timmar sedan
2 kommentarer:
cancan lever än, bland studenterna
Hannele: :-)
Skicka en kommentar