söndag 20 maj 2012

Nyfiken på: Gerbrand Bakker


Gerbrand Bakker är en nederländsk författare som översatts till flera språk (bl a norska, danska och finska) men inte till svenska- ännu. "The Twin"är Bakkers debutbok och år 2010 tilldelades Bakker "The 2010 International Impac Dublin Literary Reward" för just den här romanen.

Bakker är trädgårdsmästare till yrket och han verkar leva ett stilla liv nära naturen. "The Twin" handlar väldigt mycket om människors ensamhet. Efter 50 sidor är jag själv helt fast och jag fascineras av huvudpersonen Helmer och hans försök att skapa sig ett nytt liv vid mycket mogen ålder.

Jag förstår inte varför hans böcker inte översatts till svenska. Som så ofta ligger vi  även här långt efter våra nordiska grannar.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

trist, Ingrid! den härhade man gärna velat läsa. gärna på svenska

Ingrid sa...

Mrs C: Jag blev något irriterad när jag såg hur flitiga våra nordiska grannar varit med att översätta Bakkers romaner- och så inte en enda svensk version...