torsdag 17 maj 2012

En väntande boktrio

Karl Schlögels essäsamling har jag skrivit lite om redan. De två andra böckerna i min "vill läsa genast-hög" är Joseph Roths "Spindelnätet" (Ruin förlag) och jag blev så oerhört glad att se ännu en svensk översättning av Roth- inte kan man missa en sådan godbit. "Spindelnätet" tilldrar sig i Berlin under 1920-talet och det är en bok som skildrar Weimarrepublikens första år (de var inte stabila som bekant).

Theodor Lohse, romanens huvudperson tar värvning i en hemlig nationalistisk organisation och så sätter hjulen igång att rulla för honom.... Jag anar en spännande intrig och en mycket insiktsfull skildring av en skrämmande tid i Tysklands historia.

För några dagar sedan läste jag Camilla Gibbs mycket läsvärda roman " The Beauty of Humanity Movement" - i efterordet tipsades man om en vietnamesisk författarinna, Duong Thu Huong, och eftersom hennes böcker inte översatts till svenska tvingas jag läsa på engelska. "Paradise for the Blind"  är förbjuden läsning i Vietnam  för boken är regimkritisk. På romanens baksida kan man läsa följande:

"tells the story of three women fighting to maintain their dignity under a government that discards old values and tears families apart."

Duong Thu Huong är en av Vietnams mest populära författare. Hon är född 1947 och under vietnamkriget slogs hon på Nord-Vietnams sida och hon stred vid fronten. År 1979 anmälde hon sig igen till front-tjänst , nu som reporter (1979 attackerades Vietnam av Kina). Duong Thu Huong är en medborgarrättsförkämpe och hennes frispråkighet ses inte med blida ögon av regimen i hemlandet. Hon uteslöts ur kommunistpartiet 1989 och år 1991 fängslades hon utan rättegång för sina åsikters skull. I sju månader satt hon inspärrad.

"Paradise of the Blind" är hennes fjärde roman och precis som de tre tidigare är den förbjuden läsning i Vietnam.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

förbjuden läsning... i Finland har den politiska censuren varit större än i Sverige. Och fortfarande 1960 kunde man bli åtalad för religiös hädelse..

Mrs Calloway sa...

Duong Thu Huong antecknar jag mig till minnes. Verkar vara lämplig fortsättning på Fält utan slut. som jag verkligen tycker att du ska läsa, Ingrid. jag blev så fascinerad.

Ingrid sa...

Hannele: År 1960 tänker jag ju på som modern tid.... skrämmande.

Mrs C: Jag vill mycket gärna läsa "Fält utan slut". Tänker skaffa den på ett eller annat sätt.