söndag 14 november 2010

Min barndoms/ungdoms science fiction-läsning


H G Wells (från Wikipedia)

-
Jag måste först erkänna att jag inte ens tänkte begreppet "Science fiction" när jag slukade (för sluka var precis rätta ordet) böcker som "Världarnas krig" och "Den osynlige mannen" som mycket ung. Jag tyckte bara att detta var oerhört spännande och hemskt och jag drömde om de där otäcka monsterliknande "marspladuskorna" under många år.... Jules Vernes "Till jordens medelpunkt" har jag också goda minnen av. (Jules Verne skrev för övrigt inte bara Science fiction-relaterat).


-
Jules Verne (Wikipedia)

-

HG Wells finns det massor av på engelska och en novellsamling (på svenska )har getts ut av bokförlaget H:ström text & kultur

-


Flera av Jules Vernes böcker finns utgivna som "Äventyrsklassiker" och är då anpassade för

åldersgruppen 9-12 år. (Rabén och Sjögren ger ut).


-


4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

En världsomsegling under havet minns jag med stort välbehag.

Ingrid sa...

Ja, är den inte helt underbar...

Hanneles bok-paradis sa...

jag gillar gamla svartvita SF-filmer

Ingrid sa...

De svart-vita är nog de bästa. Hannele!