tisdag 2 november 2010

15 författare- som jag bär med mig genom livet


"Lazy" på bloggen Lazy's Library undrar vilka 15 författare vi bär med oss... de där alldeles speciella...
-
Här kommer min lista:
-
Somerset Maugham - (ja, jag har en alldeles speciell relation till hans "Månen och silverslanten" men alla hans fina noveller också... )
John Donne (när jag blir väldigt nostalgisk tar jag fram hans samlade dikter....)
William Shakespeare (Sonetterna... och bland skådespelen är det Hamlet och MacBeth som är mina favoriter)
John Keats (den allra mest skönskrivande av de tre stora romantiska engelska poeterna)
Percy Bysshe Shelley
Henrik Ibsen (En Folkefiende och Peer Gynt- framför allt....)
Erik Blomberg (Jag tror att jag har de flesta av hans diktsamlingar)
Gustaf Fröding
Vilhelm Moberg (och jag saknar hans rakryggade debattinlägg också)
William Butler Yeats
Carl Grimberg (för hans svenska historia- som säkert inte är tillräckligt källkritisk men hans böcker är en så stor del av min barndom...)
Erich Maria Remarque- för en enda bok nämligen "På västfronten intet nytt"
Harriet Beecher-Stowe
Maria Wine
James Joyce

Inga kommentarer: