torsdag 11 november 2010

Madeleinekakor....



Jag minns de gamla väl inbundna låneböckerna- ofta i just den här vinröda färgen. Det var inbindningar av god kvalitet- tänkta att hålla länge. Dem ser man sällan idag- de har malts ner eller förpassats in på något magasin. (Ja, en del har naturligtvis slitits upp trots allt). När jag öppnar Grazia Deleddas roman "På onda vägar" (det är nämligen just den som är avbildad ovan)- känner jag doften... den välbekanta.... och genast tas jag tillbaka till det bibliotek jag mest frekventerade i min barndom/ungdom. Filial 3- på Getgatan i Malmö (Limhamn).

-

Ungdomsavdelningen var en separat enhet och den låg bredvid postkontoret- många trappor att gå i (jag minns inte om det fanns hiss där). På ungdomsavdelningen huserade bland andra bibliotekarien Greta- snäll men väldigt beskäftig. Hon var lite äldre och brukade ha stor förkärlek för sådan litteratur som vi snutiga 50-talsungar inte ville ta i med tång. Jag minns frustrationen över att behöva sätta tillbaka massor av "rekommenderade", "lämpliga" böcker på sin plats igen (ofta hamnade de nog fel). Vi ville inte läsa om präktiga unga flickor- vi ville hellre läsa Kitty-böcker (de köptes aldrig in...). När jag blev lite äldre fick jag lånekort på vuxenavdelningen som låg i samma fastighet men med ingång från Linnégatan- det var ett stort ögonblick.... att få vuxenkort. Jag minns det väl. Bland de första böcker jag lånade hem på det kortet var "På västfronten intet nytt". Vuxenavdelningen var ett så kallat "galleri-bibliotek" i två plan (stackars personal som fick knata upp och ner hela tiden- ingen hiss fanns).

-

I åttonde klass fick jag praktisera två veckor på just filial 3- det var något av det roligaste jag någonsin gjort- aldrig har jag släpat hem så många böcker. Kul var det också att se vad folk lånade för något - deckarhyllan var alltid tom (det fanns då bara ett enda hyllplan med deckare). Deckare blev markerade med ett rött kryss på bokens bakpärm. Maria Lang och HK Rönblom var bland de mest populära i genren då.

-

Nej, någon kioskvältare har nog aldrig "På onda vägar varit"- två stämplingar från 1952... och en lite försynt från 1978.... Boken har sitt hem på Kristianstads Stadsbibliotek. (Magasinerad).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhhhhhhhh, hur väl känner jag inte igen dessa vinröda böcker från något magasin, sedan länge kvarglömda och fulla av doft. Senaste boken jag hade framme från ett magasin var Fredrik Ströms; Folket i Simlångsdalen. Min pryoperiod tillbringade jag i nionde klass på Stadsbiblioteket i Halmstad. Veckan där hägrar fortfarande som ett vackert skimmer.

//mimmimarie

Ingrid sa...

Mimmimarie- just doften av de här gamla böckerna- man kommer rätt in i magasinen, in i barndomens bibliotek igen.... Jag känner så väl igen det du säger om pryo på bibliotek... oförglömliga dagar.... "Folket i Simlångsdalen" låter bekant- jag har dock inte läst.