onsdag 3 november 2010

En av mina 15 allra käraste....



"Ämnen som tas upp är bl a. första världskriget, skotten i Ådalen, fascismens och nazismens framväxt, andra världskriget samt kalla kriget."

-

Just boken ovan av Erik Blomberg har jag inte- men mycket av hans lyrik och en samling essäer från 1933- "Stadens fångar". Här skriver han bland annat om Tjechov och Ljeskov- och han nedtecknar väldigt bitskt om Aldous Huxley : "Verklig intellektualism kan vara driven av den djupaste känsla, av mänsklighet, medlidande. Det finns en tankens eld, likaväl som ett hjärtats eld. Den söker jag förgäves i Huxleys böcker. Där finns elegans och fyndighet, några intelligenta reflexioner och hekatomber av struntprat. Tidens idéer har författaren tagit noga reda på- men tidens nöd, samhällets kamp går han lugnt förbi. Är det den invigdes förtegenhet? Pessimistens tystnad?"

-

Jag har skrivit ett par korta inlägg tidigare om Blomberg- för mig är han den store svenske poeten... idag tyvärr ganska bortglömd.

-

Till ljuset

-

Gränslöst är mörkret, evig är natten,

dagen en gnista i öde rymd.

Fyll mina ögon, ljus som förbrinner,

innan min blick för alltid är skymd. (ur diktsamlingen Nattens ögon ,1943)

-


6 kommentarer:

Petter sa...

Dikten "Fången" i "Nattens ögon" tillhör mina absoluta favoriter.

Jag har "Hur är kriget möjligt?". Det är ett rätt intressant urval politiska artiklar. Första texten handlar om Ådalen.
Boken är sammanställd av Margareta Zetterström. Som också satte samman ett urval litteraturkritik och ett urval konstkritik av Blomberg.
Hennes bok om honom är också läsvärd.

Ingrid sa...

Petter: "Fången" är en oerhört stark dikt (för att använda en sliten fras). "Hur är kriget möjligt" ska jag försöka få tag på - den måste ju finnas antikvariskt. Ådalen vill jag absolut läsa om. Blomberg var så otrolig kunnig... på så mycket... konst, politik, litteratur, dikttolkningar och framför allt lyser han med de egna dikterna....

Petter Malmberg sa...

"Hur är kriget möjligt" är utgiven på Kulturfront, Folket i Bild/Kulturfronts förlag (flera av artiklarna i boken är också från den gamla tidningen "Kulturfront"). Så den kan vara svårare att få tag på än de andra Zetterström-urvalen som gavs ut på större förlag.
Men mitt ex är med största sannolikhet köpt på antikvariat. Så det är nog inte omöjligt.
Ådalen-artikeln kritiserar hur händelsen skildras i en av de borgerliga morgontidningarna.

Bredden i Blombergs verk är helt klart ett plus. Sen har jag inte läst så mycket av den tidiga poesin.

Ingrid sa...

Petter: Du har alldeles rätt- "Hur är kriget möjligt?" är nog svår att få tag i. Det konstaterar jag efter att ha sökt igenom "antikvariat.net"- många titlar av/om Blomberg men inte den ovan nämnda. Det fanns dock en annat titel av Margareta Zetterström: Erik Blomberg- En kämpande intellektuell. (Gidlunds förlag)

Petter sa...

Ja, det är den boken om honom som jag nämnde. Jag minns den som rätt bra. Men då hade jag just upptäckt Erik Blomberg. Om den är lika intressant för den som redan kan en del om honom vet jag inte.

Zetterströms för- och efterord till de tre urvalsvolymerna är rätt intressanta.

Ingrid sa...

Petter: Jag tycker att boken (En kämpande intellektuell) verkar klart intressant- och jag ska försöka få tag på den på ett eller annat sätt. "Hur är kriget möjligt" kanske finns att låna (det får bli fjärrlån i vanlig ordning...)