tisdag 9 november 2010

Goncourtpriset


går i år till Michel Houllebecq- och jag måste erkänna att jag inte har läst en enda bok av honom. Han är mycket kontroversiell (inte för att det skulle hindra mig att läsa i och för sig). I dagens Sydsvenska skriver Julia Svensson några rader om Houllebecq under rubriken "Värstinghyllan".

-

"La carte et le territoire" är tydligen den minst kontroversiella av hans böcker. "En bok som nästan helt saknar provokation", enligt Julia Svensson.
Houllebecq har översatts till svenska- och är man intresserad så finns hans "Plattform", "Konkurrens till döds" och "Refug" att inhandla på AdLibris. Jag utgår från att han finns representerad på många bibliotek också.

4 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag läste Elementarpartiklarna för några år sedan. Det var en speciellbok. Vet inte ens om jag tyckte om den. Men jag är nog intresserad av hans nya när den blivit översatt.

Ingrid sa...

Bokstödet: Elementarpartiklarna- jag tror att jag fjärrlånar den (den finns inte på mitt bibliotek). Man borde nog läsa åtminstone en av hans böcker. Hans senaste blir säkert översatt snart.Nyfiken är jag hur som helst.

MagnusJ sa...

Såhär skrev jag någon gång 2002:
Dystopi för 2000-talet!
Utvidgning av konkurrensens område är en direktöversättning av en fransk roman som utkom för några år sedan. På svenska kom den att heta "Konkurrens till döds" En pricksäker samtidsskildring och generationsroman, enligt somliga.
Den person som symboliserar "arbetaren" i dagens alienerade löpandebandet jobb, behöver absolut inte vara killen/tjejen på Mc Donalds som sociologer så ofta påstår. Passar inte den nutida dataprogramutvecklaren bättre som symbolbild? Det anonyma utvecklandet av ett osynligt och helt opersonligt datorprogram.
I vilket fall som helst så är det just dataprogramutvecklare som huvudpersonen i "Konkurrens till döds" har som yrke. Han rör sig i en miljö som präglas av upptrissad konkurrens på alla områden. I såväl arbetslivet som i de privata livet.
Den existentiella grunden för livet – valet av värden och ideal och sökande efter mening bortom det själlösa kalkylerandet av effektiva medel för att nå ett visst mål – existerar inte. Istället är det just kalkylerandet av medel för att nå konkurrensfördelar som blivit målet. Och konkurrensen råder överallt, inte minst på det sexuella planet.
Somliga äger konkurrensfördelar; (ett snyggt utseende t.ex.) de blir vinnare. Andra blir utkonkurrerade. De blir hänvisade till horor eller onani.
Romanfiguren verkar helst vilja slippa sin sexdrift. Han lever ett ensamt liv. Ingen flickvän eller fru. Inga nära vänner. En i det närmaste upplöst individ skulle jag vilja säga.
Tänk er personen i Kjell Höglunds sång "Man vänjer sig". De båda figurerna skulle kunna vara tvillingsjälar även om illusionslösheten och meningslösheten förefaller vara mer utvecklad hos romanfiguren.
Den sympatiska frasen: "Det är skönt att våga bli förtvivlad, känna sig verklig" skulle nog romanfiguren heller inte uttala.
Vid ett tillfälle går han till ett snabbköp och bevittnar ett dödsfall, en man dör på golvet i snabbköpet. Han gör inga räddningsförsök, konstaterar bara torrt att mannen dog en banal död.
Mannens död i snabbköpet förefaller lika intressant och angeläget som de matvaror han fyller sin matkorg med. Feminismen avfärdas med en axelryckning som om den vore en dålig poplåt.
Det nyktra, värdeneutrala, iakttagandet av världen tillsammans med det icke precisa – säkert medvetet – dåliga språket skapar en absurd och komisk situation. Jag upptäcker mig själv skratta högt flera gånger när jag läser boken och samtidigt konstaterar jag att det lika gärna kunde kommit tårar.
Språket kan inte förklara världen verkar han vilja slå fast. Det verkar heller inte finnas några ambitioner hos honom att göra sitt eget språk "vackert".
Boken provocerar, fascinerar, underhåller och skrämmer mig. Samtidigt. Ska ni bara läsa en bok i år så läs Michel Houellebecqs "Konkurrens till döds"

Ingrid sa...

Magnus: Tack för din utförliga recension av boken- jag hade faktiskt lagt den i min "inköpskorg"- och kommer absolut att läsa den.