tisdag 28 december 2010

Mer om Joseph Roth

Jag har bara läst en enda roman av Joseph Roth men jag har ytterligare en på gång. Den gudarna älskar dör ung, heter det. Joseph Roth blev bara 45 år gammal och dog i exil. Han levde kort och intensivt. Hitler och hans anhang såg till att Roths böcker inte kunde säljas/läsas längre och så blev han gå gott som bortglömd under väldigt många år.
-
Jag länkar till Åsa Nyquist Brandts fina artikel om Roth i Dagens Nyheter. Det verkar som om Joseph Roth håller på att få en mycket välförtjänt renässans- hans "Judar på vandring" har t ex nyligen kommit ut på Atlantis förlag.
-
Om en liten stund ska jag bege mig upp till biblioteket för att hämta min beställda "Radetzkymarchen" - av Joseph Roth.

2 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Jag gillar Roth, har läst både Judar på vandring och Den falska vikten. Särskilt den senare gillade jag.

Ingrid sa...

Jag tycker också väldigt mycket om "Den falska vikten"-en verklig pärla! Judar på vandring ska jag försöka få tag på. Visst är Roth en mycket intressant och synnerligen läsvärd författare!