tisdag 21 december 2010

Herman Bang

På mitt läsbord just nu har jag också en liten hög med böcker av Herman Bang (1857-1912) . Herman Bangs liv var verkligen kontroversiellt- och han var bara 22 år när han började bli en "kändis" i den stora staden Köpenhamn (Bang var född i en liten prästgård i Adserballe på Als).
-

Ett stormigt liv fick han - och han dog under en uppläsningsturné i USA. Då hade han hunnit med ett otal romaner och noveller.
-

På svenska finns :

En ljudbok- och "Irene Holm" är en av Bangs allra finaste noveller. Meg Westergren läser om den unga kvinnan som måste försörja sig som danslärarinna mitt ute i obygden- med drömmar om ett annat liv. (Novellen ingår också i novellsamlingen "De fyra djävlarna"). Denna ljudbok som är utgiven på Bonniers förlag är en önskenovell från Sveriges Radio.
-
Ludvigsbacke- romanen om sjuksköterskan Ida Brandt som minns sin barndom på Jylland-en mycket sorglig berättelse. Bang skrev den här romanen under en vistelse i "splendid isolation" i Skörping. Jag har inte läst men det tänker jag göra.

-

Läst har jag däremot den svarta, intensiva novellen "De fyra djävlarna"som redan tidigt blev filmatiserad. Det är en otäck historia om passion i cirkusmiljö.

" Amour, amour,
oh, bel oiseau,
chante, chante,
chante toujours.
-
-



Inga kommentarer: