lördag 18 april 2015

Den mest sålda amerikanska romanen (1900-1950)


Man ska lära sig något nytt varje dag (och helst dricka hinkvis med kaffe också om man ska tro de senaste rönen).

I septembernumret av BLM (1950) läser jag att den mest sålda amerikanska romanen under de sista femtio åren är Erskine Caldwells "God's Little Acre" som översatts till bl a svenska (Guds lilla land). Det här var Caldwells andra roman efter den mera kända "Tobaksvägen" och den kom ut år 1933. Den första upplagan sålde dock inte särskilt bra men så började man trycka upp så kallade billighetsserier i olika versioner- särskilt Signet Books utgåva blev en stormsuccé och sålde i över fem och en halv million exemplar.

Orsaken till bokens popularitet kan man nog tillskriva de amerikanska "sedlighetsföreningarna" för de ägnade stor uppmärksamhet åt romanen i fråga. Jag citerar notisen i BLM " Helt nyligen bestämde sig också högsta domstolen i Boston, där man har speciellt svårt för det alltför uppriktiga, efter sjutton års betänketid för att förbjuda boken. "

(De borde ha begripit att förbjuden frukt är den som smakar bäst).



Jag har inte läst så särskilt mycket av Caldwell (bara Tobaksvägen (och den kan man fortfarande få tag på via vanlig bokhandel) och så "A Lamp For Nightfall" som har handlingen förlagd till Maine).

Mera om Erskine Caldwell och hans författarskap kan man läsa här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen underbar att läsa, Ingrid. Jag är glad att jag har mer tid nu för att läsa din blogg.
Jo, man ska lära sig något nytt varje dag - och vad du skrev efter det kännde jag inte, "om man ska tro de senaste rönen" :). Men det är säkert att jag lär mig någonting när jag läser vad du skriver i bloggen. Tack för en så bra inlägg!
Nu vill jag veta mer om Erskine Caldwell och om amerikanska sedlighetsföreningarna.

Och "BLM" måste vara en guldgruva...

Ingrid sa...

Tack, Klemperer! BLM är verkligen en stor källa att ösa ur och man hittar så många gamla guldkorn eller snarare skimrande juveler!