måndag 27 december 2010

I moderns hus av Marta Morazzoni

Varje sommar reser Haakon D. från Hamburg till sin mor i Bergen, Norge. Det har han gjort de senaste sjutton åren och allt är välplanerat in i minsta detalj. Han vet exakt när tåget ska gå, resrutten, vad han ska packa etc. Dessa fasta vanor är en slags "snuttefilt" för Haakon och också själva vistelsen hos modern (som är änka sedan många år) följer gamla mönster. Men... allt detta invanda och fridfulla ska slås omkull- cirklarna är på väg att rubbas.... en ung kvinna, Felice, har hyrt vaktbostället där hos modern.
-
Marta Morazzoni har skrivit en spännande och nästan otäck roman om psykologisk krigföring på högsta nivå. På lite över 100 sidor utspelar sig detta intensiva drama- och det är förbålt skickligt konstruerat av författaren- här är det inga stora åthävor, allt händer under ytan (och där sjuder det)- här analyseras förhållandet mellan en moder och hennes son- vem vill vad och varför? Oerhört fängslande och oerhört välskrivet! Jag är mycket imponerad av denna prisbelönta författarinna.
(Romanen är utgiven år 2006 på Carlssons förlag. Översättningen är gjord av Ingrid Börge.)

4 kommentarer:

Bai sa...

Så spennande med eit tips om ei god bok av ein forfattar eg aldri har høyrd om.

Ingrid sa...

Jag hade aldrig hittat denna författarinna utan "Campiello-prislistan". Jag blev mycket glad när jag såg att Morazzoni blivit översatt till svenska. Jag har läst två böcker av henne nu och jag tycker mycket om hennes stil och hennes ämnesval.

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

låter spännande

Ingrid sa...

Hannele: En verkligt bra bok!