måndag 6 december 2010

Öar....



visst är det något alldeles extra lockande med öar... just det där att de ligger där... i vågskvalpet och solglittret (ofta i alla fall)- ibland ganska svåråtkomliga- utmanande.... öar har ofta också en säregen och intressant historia.


-

Jag har läst en enda Biggles-bok i mitt liv men jag glömmer den aldrig- "Biggles möter Mig-21" - handlingen tilldrar sig nämligen på ön Sachalin. Jag var nog 10 år eller så när jag läste och jag ville genast ge mig iväg till den där spännande, oländiga ön.
- "Thick clouds for the most part shut out the sun; while the cold current from the Sea of Okhotsk, aided by north-east winds, brings immense ice-floes to the east coast in summer."
(det låter kanske inte så där väldigt roligt). (Diset syns på fotot- som jag hittat på Wikipedia).
-
Som vuxen kastade jag mig över Christian Petris bok "Resan till Sachalin"- Jag vill minnas att resan företogs i Anton Tjechovs spår (det finns nämligen en bok av honom också om denna ö). Jo, lite av den där längtan sitter nog kvar.... och jag borde nog läsa om Petris bok-( nu finns den förstås bara att få på antikvariat.)

Inga kommentarer: