måndag 13 december 2010

Stregapriset - de svenska översättningarna

Igår ägnade jag en del tid åt att söka efter svenska översättningar till "Strega-pris-författare". Jag har hittat ett 30-tal som har fått böcker utgivna här i Sverige. Några av dem väckte faktiskt läsminnen- jag tror att en hel del italienskt översattes på 80-talet, framför allt.
-
Cesare Pavese finns representerad med flera böcker och Modernista förlag ger ut hans "Innan tuppen gal" inom kort (februari). Anti-fascist. Jag minns att jag läste "Månen och eldarna" och att jag blev mycket förtjust i Paveses sätt att skriva.
-
Elsa Morante blev mycket uppmärksammad med "Historien"- jag minns att jag läste och tyckte mycket om- den kom ut i svensk översättning senast år 2004. Hon var gift med författaren Alberto Moravia.
-
Dino Buzzati är mest känd för Tataröknen (svensk översättning 1948)- jag läste förra året- och jag länkar till mina tankar om boken här.
-
Natalia Ginzburg läste jag en del böcker av för sisådär 30 år sedan... "Familjen" kom ut 1981.
Natalia Ginzburg är en mycket intressant författarinna- Hon var mycket politisk aktiv och kämpade mot fascisterna under andra världskriget (med ord).
-
Umberto Eco känner väl de flesta till- han fick stort genombrott i Sverige med "Rosens namn"- "Rosens namn" finns fortfarande att få tag på- dessutom i billig pocket från Brombergs förlag.(och en hel del andra titlar finns också).
-
Claudio Magris har jag också läst lite av. Jag tycker mycket om hans "Donau" och "Mikrokosmos".
"Donau" beskriver en litterär resa längs den mytomspunna floden. Claudio Magris är född och uppväxt i Trieste- bara det är spännande.
-
Detta var bara ett skrap på ytan. Jag kommer att skriva mera om "Strega-författarna" och de böcker jag läst i sinom tid.

4 kommentarer:

snowflake sa...

Här var ju Morante nämnd ja. Hennes är ett namn man ofta hört och sett refereras till, men jag har aldrig läst. Tror du att jag skulle tycka om?

Ingrid sa...

Det är ganska många år sedan jag läste "Historien" men jag minns att jag tyckte om den. Jo, jag tycker absolut att du ska göra ett försök med den- jag funderar själv på att läsa om. En rätt så tjock bok är det, vill jag minnas.

snowflake sa...

Hm, då får den vänta. Jag har ett par andra tjockisar som ska in först. Men bra att veta, tack!

Ingrid sa...

Snowflake: Ja, jag undrar om den inte var uppdelad i två delar till och med...