lördag 11 december 2010

Ricarda Huch- Vita nätter



En vacker och nätt volym- mycket utlånad en gång i tiden. "Vita nätter" (Weisse Nächte) kom ut mitt under brinnande krig (1943)- och i svensk översättning år 1957. Ricarda Huchs författarskap delas in i tre tidsperioder- och "Vita nätter" hör till den tredje och sista.

-

Handlingen utspelar sig i tsartidens Ryssland- under år 1915. Det är en orolig tid- rädslan för attentat och omstörtande verksamhet är stor. Strax utanför Petersburg har ett tåg spårat ur- och det är inte vilket tåg som helst- det är ett tåg med "deportationspatrask" som polisprefekt Bjelitskij uttrycker det. Bland detta "patrask" befinner sig Peter Kirillovitj- en man som haft politiskt obekväma åsikter- och nu är på väg till fånglägren i Sibirien. Vad som är extra intressant med Peter Kirillovitj är att han tillbringat ganska mycken tid i cirkusmiljö i utlandet (han kan lite av varje- jonglering, lindans....) Hur han lyckas vinna sin frihet-ja, det utgör bokens yttre handling- och den är spännande. Man sugs in direkt och sitter med bankande hjärta. "Vita nätter" är precis som Bertil Malmberg säger i sitt förord "ett halvt surrealistiskt broderi över tankar" och handlingen är "gåtfull" men dock "genomvirkad av skimrande ljustrådar" (igen Malmbergs ord).

Den franske ambassadören blir en god och räddande ängel- speglad mot den onde polisprefekten Bjelitskij- cirkusen (det finns nämligen en cirkus med i handlingen). med morrande lejon och allehanda djur bidrar till den surrealistiska tonen i denna korta roman (eller långa novell).Det är ett lysande prov på berättarkonst och jag är så glad att jag läste denna bok av en idag (som det verkar) bortglömd författarinna. På gång (beställt) har jag också två av Ricarda Huchs diktsamlingar. Dem längtar jag starkt efter. Åh, vad jag önskar att dessa gamla fina klassiska verk kunde ges ut på nytt för jag tror att de skulle få många intresserade läsare.

1 kommentar:

Ivo Holmqvist sa...

Mer om Richarda Huch och en annan av hennes romaner här:

http://www.dixikon.se/bloggarna/letzte-sommer-richarda-huch/