onsdag 1 december 2010

Passande boktitel idag....


Väldigt passande boktitel som sagt- när jag tittar ut ser jag yrande snö och fallande mörker- jodå, det ger verkligen ishavskänsla... Christoph Ransmayr är österrikare och två av hans böcker har blivit översatta till svenska- och nu gläder jag mig åt mitt ex av "Isens och mörkrets fasor" - Jag har redan läst 50 sidor- och det verkar mycket lovande. Jag har alltid tyckt om att läsa om polarexpeditioner så jag borde få mitt lystmäte här (men detta är en roman även om den baserar sig på verklighet). Ransmayr har läst de autentiska dagböckerna från en österrikisk-ungersk polarexpedition från 1874 och han skildrar samtidigt en enmansexpedition till Spetsbergen omkring 100 år senare. Polarnattens tystnad....kyla... och som det står på bokens baksida "namnlösa avstånd".

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Ja det var verkligen en passande boktitel i dessa vintertider.

Ingrid sa...

Man borde kanske läsa något med handlingen förlagd till sydligare breddgrader.....