söndag 19 september 2010

Nostalgi... hästar... hästböcker



När jag passerade förbi de där två vackra hästarna idag (se föregående inlägg) på min vanliga morgonpromenad kom jag att tänka på hästböcker- och jag brukade tycka mycket om just den genren när jag var ung/barn. Jill-böckerna var favoriterna i hyllan men också böckerna om Silverörnens ridskola som skrevs av Primrose Cumming. Jag slukade allt jag kunde hitta om Jill och hennes två hästar Black Boy och Rapid.


-

Jag bor på en mycket liten ort och den har inte alltid varit som den är idag. Det fanns en tid då den genuina snickarglädjen spred sig över nejden - det var efter kriget och det fanns framtidshopp, man ville ut till landet och andas frisk luft- så började den lilla stadens utmarker att styckas upp .Man kom från både Malmö och Lund för att bli "sommargäster". Det var små trevliga trähus som byggdes- lite obekvämt men så skulle det ju vara. Vatten fick man fixa själv med hjälp av egen brunn (vattnet smakade och luktade pyton). Det var "vanligt folk "som blev nybyggare-här var det inga märkvärdigheter.
-
Haga gård
-

Den tiden kommer aldrig tillbaka .... men vi som var med får vara glada och tacksamma över det vi upplevt.

4 kommentarer:

violen sa...

En hästbok vann ju också Barnens romanpris....http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3631&artikel=3935877

Jag läste nån enstaka hästbok som ung, kanske ska läsa den här? vem vet....jag läser gärna böcker som vunnit pris nämligen......

Ingrid sa...

Men så roligt- det missade jag helt! Jag kan gott tänka mig att läsa om och även läsa nya hästböcker. Det var onekligen något alldeles speciellt med den där "häståldern"... jag tycker fortfarande om hästar men numera på lite större avstånd....

Holly Hock sa...

Precis de böckerna du pratar om älskade, nej, älskar jag också. Vad jag har hört ges Jill-böckerna ut igen av ett brittiskt-bokförlag och jag tänker köpa för jag har inte en komplett samling. /Therese

Ingrid sa...

Holly Hock- men... så bra- det ska minsann jag också kika på. Jag har heller inte alla Jill-böcker- och jag måste också leta fram mina Silverörnen-böcker... åh så fina de var....